Haast u langzaam. In het Latijn is het ‘Festina Lente’. Dat was de lijfspreuk van de Romeinse keizer Augustus en sinds zondag 22 oktober is het de naam van de gloednieuwe veerpont Vierlingsbeek-Bergen.
Op 7 mei 1308 verleende Jan III van Cuijk gemeenterechten aan het huidige Vierlingsbeek. Uit die tijd dateren ook de eerste gegevens over een veerdienst, die niet meer dan een roeiboot voor voetgangers zal zijn geweest.
De pont in actie. (foto’s Jo Bindels)
Met de pacht van de boerderij de Staay aan de Maas in 1893 kreeg de familie Van den Boogaard ook het recht om mensen over te zetten, destijds met een gierpont. De boerderij was onderdeel van Landgoed Macken, eigendom van een baron uit Brussel.
Op een gedenkwaardige dag in 1899 klom overgrootvader Van den Boogaard in een koets en vertrok naar Brussel om de boerderij met veerrecht van de baron te kopen. Na vier dagen keerde hij terug en ongetwijfeld zal hij toen enthousiast met de koopakte hebben gezwaaid. Oplettende lezers hebben in middels al geconcludeerd dat de boerderij en veerpont nu al vier generaties in handen zijn van de familie Van den Boogaard. De huidige veerman is Johan van den Boogaard.
78 jaar
Door kanalisatie van de Maas in 1930 en plaatsing van stuwen verminderde de stroming en was gieren niet meer mogelijk De eerste veerpont werd begin jaren ’30 uitgerust met een motor, die een aantal tandwielen aandreef, waarover een ketting liep, die het veer heen en weer trok.
In 1933 liet de familie een nieuwe veerpont bouwen. Deze veerpont, de Eendracht, is 78 jaar operationeel geweest. In die jaren heeft deze veerpont, met een moderne term, zowel uiterlijk als technisch een ‘extreme make-over’ ondergaan. Allengs maakten economische ontwikkelingen en voortschrijding van de techniek belangrijke beslissingen noodzakelijk. Want de Eendracht werd te klein.
Vlnr Johan van den Boogaard, echtgenote Christel, Peter Tinnemans en Fabian Fijneman.
Festina Lente
In 2010 gaf familie Van den Boogaard Tinnemans Scheepswerf in Maasbracht de opdracht een nieuwe en grotere veerpont te laten bouwen. Via bouwcalculator Harry Brekelmans, wiens schoonzoon bekend was met de plasmasnijder bij Tinnemans Scheepswerf, was de familie in contact gekomen met dit bedrijf.
Begin maart 2011 kwamen nestor Piet van den Boogaard (78, “ik ben al zestig jaar veerman”), echtgenote Jo, zoon Johan en echtgenote Christel, de kinderen en Harry Brekelmans naar Maasbracht om het startsein voor de bouw te geven. Piet laste symbolisch de eerst naad, die volgens goed Limburgs gebruik werd gevierd met koffie en vlaai.
Doop
De nieuwe veerpont meet 38 bij 13,60 meter overall, inclusief de laadkleppen, in de breedte de stuurhut en uithouders meegerekend. Twee 170 pk sterke 6-cilinder Volvo Penta´s zorgen via twee Vetz Z Drives voor de aandrijving en bewegen het schip langs een kabel voort. Het laadvermogen bedraagt voorshands ruim 60 ton, genoeg voor een geladen truck met oplegger of vrachtwagencombinatie. De maximale capaciteit van de veerpont is vijftien personenauto’s.
Piet van den Boogaard laste symbolisch de eerste lasnaad in Maasbracht.
Zondag 22 oktober is de veerpont tijdens een drukbezochte en geanimeerde happening gedoopt in Festina Lente. Johan van den Boogaard dankte iedereen die in welke vorm dan ook een steentje heeft bijgedragen aan de nieuwe veerpont, in het bijzonder vader Piet en moeder Jo, zijn schoonfamilie en zeker echtgenote Christel. Hij riep ook Harry Brekelmans en Fabian Fijneman, tweede man bij Tinnemans Scheepswerf, naar voren en bracht hen hulde voor hun inzet en samenwerking.
Peter Tinnemans, eigenaar van Tinnemans Scheepswerf, bleef bescheiden op de achtergrond. Peter, techneut bij uitstek, huldigt het motto ‘Blijf dicht bij jezelf en doe alleen waar je goed in bent.’ In deze filosofie is dus, wat hem betreft, voor ‘naar voren komen’, laat staan een toespraak houden, volstrekt geen plaats.
Eerste veerpont
Johan van den Boogaard, vader Piet en projectleider Harry Brekelmans blikten terug op de bouw van de Festina Lente. Johan: “Bij de start zei Peter tegen mij: ‘Dit is mijn eerste veerpont, ik wil dat je dicht bij mij en Fabian komt staan.’ Dat was een kolfje naar mijn hand. Ik heb al mijn wensen en opvattingen in dit project kunnen leggen, die door beiden onmiddellijk naar de veerpont werden vertaald.”
“Samen met de meer dan uitstekende samenwerking met Peter, Fabian, hun personeel en onderaannemers, waar ook veel plek was voor humor, hebben wij nu een perfect gelaste, ingerichte en afgewerkte veerpont, die zonder enige op- of aanmerking door de keurende instanties in de vaart is genomen.”
Harry: “Dit was mijn tiende veerpontproject en aan dit project bewaar ik mijn beste herinneringen. De menselijke samenwerking met Tinnemans was perfect. Die kun je niet sturen, dat is een gegeven. Techniek kun je sturen en dat heeft geresulteerd in een perfecte veerpont.”
Piets commentaar was kort en krachtig: “Deze veerpont is af, een betere hadden wij ons niet kunnen wensen.”
(Jo Bindels)