Herstel transport gaat minder hard

0

Het goederenvervoer in Nederland herstelt zich van de economische crisis in 2009. Nieuw onderzoek van NEA bevestigt eerdere prognoses die in die richting wezen. "Het afgelopen jaar laat echter een krachtig herstel zien. Niettemin geeft een meerderheid van de bedrijven eind 2010 aan nog steeds ver onder het niveau van voor de crisis te opereren."  

Ook de binnenvaart heeft dit jaar een herstel gezien van de vervoerde volumes, aldus NEA. De groei komt uit op ongeveer 4,4 procent ten opzichte van 2009. "Deze markt kampt echter met overcapaciteit, vooral in het segment grote schepen en in de tankvaart." 
Het wegvervoer heeft het afgelopen jaar ook groei doorgemaakt. Vooral gespecialiseerde vervoerders, zoals in de chemie, merkten verbetering. Toch is er ook in het wegvervoer over de hele linie nog steeds sprake van overcapaciteit. Het spoorvervoer heeft vooral profijt gehad van het herstel door toename van het containervervoer en opleving in de staalmarkt.

2011
Voor 2011 verwacht NEA een verdere groei van de vervoersvolumes, echter op een lager niveau dan dit jaar. Naar verwachting zullen de vervoersvolumes in 2011 met 2 procent stijgen. Voor de binnenvaart voorzien de onderzoekers een stijging van ongeveer 2,1 procent. Dat is lager dan op het spoor en de weg.
Het spoorvervoer heeft het afgelopen jaar een groei van 9 procent gerealiseerd. In 2011 zal de volumestijgingen doorzetten, zij het in een lager tempo: 4,5 procent. De omzet in het wegtransport zal stijgen met 2,5 procent.

Tarieven blijven achter
"Tegenover dit herstel staat het achterblijven van de tariefontwikkeling in de transportmarkten. In het wegvervoer zien we nog weinig verandering in de tarieven bij de grootverladers. Het betreft hier contracten over langere perioden. In het binnenlands vervoer staat de prijsontwikkeling nog op het niveau van 2009."
Op de spotmarkt ziet NEA een "veel dynamischer ontwikkeling". De gespecialiseerde sector heeft dit jaar al de weg naar boven in geslagen. Een feit is dat de kosten afgelopen jaar nog harder zijn gestegen dan de opbrengsten in het wegvervoer."

Tarieven tankvaart fors achteruit
In de binnenvaart kreeg de tankvaart flinke klappen. NEA heeft in de eerste 3 kwartalen van 2010 een forse terugval van de tarieven waargenomen. "De rendementen voor binnenvaartondernemers in deze markt staan in toenemende mate onder druk."
Daarentegen lijken de tarieven in de drogeladingvaart zich licht te herstellen ten opzichte van 2009. "De eerste twee kwartalen van 2010 waren nog zeer zwak en liggen zelfs onder het niveau van 2009. In het derde kwartaal van 2010 werd echter een duidelijke opleving waargenomen in de vrachttarieven." 

Overcapaciteit
Bij de droge lading kan verder herstel optreden van de tarieven, denkt NEA, "dankzij een aantrekkend aanbod van lading bij een stabiele vloot."  In de tankvaart noemt het onderzoeksinsituut de situatie qua rendementen zeer zorgelijk voor de binnenvaartondernemers. "Dit is het gevolg van het grote aantal nieuwe dubbelwandige tankers dat is toegevoegd aan de vloot in 2010. De komende jaren heeft men in de tankvaart te maken met een dubbele vloot waardoor de overcapaciteit nog een aantal jaren zal voortduren."

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.