- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Bagger Winschoterdiep snel op diepte”

“Bagger Winschoterdiep snel op diepte”

- Advertentie -

Delen

“De regionale economie is gebaat bij een goed bevaarbaar Winschoterdiep.” Dat zegt wethouder Klaas van Leeuwen van de gemeente Oldambt. Hij pleit voor het snel uitbaggeren van het kanaal, dat onvoldoende diep is voor de beroepsvaart.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft 34 miljoen klaar liggen voor regulier en achterstallig onderhoud aan de Fries-Groningse vaarwegen. Toch is er nog altijd geen groen licht voor het baggerwerk. Reden is een verschil van inzicht tussen het ministerie en Provincies Groningen en Friesland over het ‘samenhangend pakket van maatregelen’, waaronder het uitbaggeren van het Winschoterdiep valt.

Ongewenst
Volgens woordvoerder Wim Trip van Provincie Groningen is sprake van achterstallig onderhoud aan het Winschoterdiep, zowel qua diepgang als boordvoorzieningen. Momenteel kunnen sommige schepen niet volgeladen op het kanaal varen. Dat is inefficiënt en ongewenst.

Het Winschoterdiep is door het ijs nu nog moeilijker bevaarbaar. (foto Jan Johan ten Have)

Ook gemeentes, zoals Hoogezand-Sappemeer en Oldambt, zijn ontevreden over de huidige situatie. Het Winschoterdiep is een klasse IV-vaarweg. Provincie Groningen wil een vaarbak creëren met een breedte van ongeveer 20 meter en een vaardiepte van 4,10 meter tussen Groningen en Hoogezand 3,9’0 meter tussen Hoogezand en het A.G. Wildervanckkanaal richting Veendam en 3,70 meter tot en met De Rensel.
Het uitdiepen en opknappen van het Winschoterdiep maakt deel uit van de aanpak van achterstallig onderhoud aan de Fries-Groningse kanalen, te weten de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en de ‘overige vaarwegen’ Van Harinxmakanaal en Winschoterdiep-De Rensel.

Motie
In een motie van 3 december vroeg CDA-kamerlid Sander de Rouwe minister Schultz van Haegen om de gereserveerde 34 miljoen – waaronder de 7,8 miljoen voor vervanging van beschoeiingen en 8 miljoen voor het uitbaggeren van het Winschoterdiep – per direct beschikbaar te stellen en opnieuw met de provincies in overleg te treden over de uitvoering van gemaakte afspraken. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De reactie van de minister behelsde dat beide provincies afgelopen zomer schriftelijk lieten weten zich niet te kunnen vinden in het ‘samenhangend pakket van maatregelen’. Dit pakket bestaat volgens woordvoerder Laura Kwakernaak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit de jaarlijkse rijksbijdrage voor regulier onderhoud aan de Fries-Groningse kanalen, het inlopen van achterstallig onderhoud op deze vaarwegen en de beheersituatie en de wijze van aansturing van het beheer en onderhoud.

Beschoeiingen
Voordat het geld beschikbaar komt, moet eerst hernieuwd bestuurlijk overleg plaatsvinden. Kwakernaak laat weten dat dit overleg er naar verwachting begin 2011 komt. Wel is inmiddels 7,8 miljoen euro beschikbaar voor vervanging van de beschoeiingen. “De minister heeft met het beschikbaar stellen van de ruim 7 miljoen, zonder dat er nog overeenstemming bestaat over het totale pakket, aangegeven dat van de zijde van het Rijk bereidheid bestaat te zoeken naar een voor alle partijen aanvaardbare en gedragen oplossing en zij hoopt dat die bereidheid wederzijds is”, zegt de woordvoerder.
Het geld voor de vervanging van beschoeiingen is inmiddels beschikbaar. Op dit moment is één bestek aanbesteed en gegund. De combinatie BeensGroep uit Genemuiden en Van Halteren Infra uit Bunschoten voert dit werk uit.
Globaal wordt de beschoeiing tussen Hoogezand en Zuidbroek aan beide zijden vervangen door stalen damwand. Dit gebeurt met behulp van een aantal grote kraanschepen. Met een grote trilblok worden de damplanken op diepte getrild.
Op 25 januari wordt het volgende bestek aanbesteed. Dat is voor de beschoeiing rondom Scheemda en Winschoten aan de noordzijde. Beide werken moeten gereed zijn voordat het baggerwerk kan starten.

Baggeren
Zodra het budget voor het baggeren vrijkomt, kan de aanbesteding hiervoor van start gaan. Bij het baggeren wordt ongeveer 700.000 kuub slib en onderwaterbodem verwijderd. Afhankelijk van de vervuilingsgraad wordt de baggerspecie verspreid over aanliggende percelen, gebruikt bij de aanleg van industriegebied of (tijdelijk dan wel definitief) gestort in depots. Naar verwachting duurt het complete werk ongeveer twee jaar.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -