Het Havenbedrijf Rotterdam heeft groen licht om de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, te verleggen. Dit Theemswegtracé is 4 kilometer lang. De spoorlijn gaat straks niet meer over de Calandbrug; scheepvaart en spoorverkeer hebben vanaf 2020 geen last meer van elkaar.
Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct en kruist de Rozenburgsluis bovenlangs. Het spoor krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.
De Calandbrug bij Rozenburg is een stalen hefbrug die in 2020 aan het eind van zijn technische levensduur is. “De verbindingen naar het achterland zijn essentieel voor de concurrentiepositie van de haven”, zegt COO Ronald Paul van Havenbedrijf Rotterdam over de investering in het Theemswegtracé. ‘Daarom willen we dat het capaciteitsknelpunt wordt opgelost. Maar omdat het Rijk de komende jaren onvoldoende geld beschikbaar heeft om dat te doen, hebben we aan het ministerie van Infrastructuur & Milieu voorgesteld om als Havenbedrijf een groot deel van de kosten van het Theemswegtracé te betalen en het project zelf uit te voeren.’
Het Havenbedrijf draagt de spoorlijn na aanleg over aan ProRail. De bouw kost ongeveer 275 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu draagt ruim 100 miljoen bij, de Europese Unie 62 miljoen.