De Rotterdamse en Amsterdamse havenmeesters werken aan één informatiesysteem voor het administreren, begeleiden en inspecteren van bezoekende zeeschepen. Thessa Menssen (COO Havenbedrijf Rotterdam) en Dertje Meijer (algemeen directeur Haven Amsterdam) tekenden hiervoor woensdag 29 augustus een intentieverklaring met de havenmeesters René de Vries (Havenbedrijf Rotterdam) en Janine van Oosten (Haven Amsterdam). De opzet is de kwaliteit en functionaliteit van het havenmanagement en de scheepvaartinformatie tegen lagere kosten naar een hoger plan te tillen.
Vlnr: de Amsterdamse havenmeester Janine van Oosten, de projectleiders Gerard van Reekum (Haven Amsterdam) en Herman Hanekamp (Havenbedrijf Rotterdam), Thessa Menssen, COO bij Havenbedrijf Rotterdam, algemeen directeur Dertje Meijer van Haven Amsterdam en de Rotterdamse havenmeester René de Vries.
De groei van de havens stelt hogere eisen aan informatie-uitwisseling. Rotterdam ontwikkelde daarom het Havenmeester Management Informatiesysteem (HaMIS), wat bijdraagt aan harmonisatie van havenprocessen in de Rotterdamse en Amsterdamse haven. Het Rotterdamse haveninformatiesysteem wordt verder ontwikkeld en uitgebreid en Haven Amsterdam participeert daarbij in de verdere ontwikkeling van HaMIS.
Eenduidig
Havenwethouder Freek Ossel van Amsterdam ziet de ontwikkeling van dit informatiesysteem als een belangrijke stap in de samenwerking tussen beide havens. "Deze manier van krachten- en kennisbundeling draagt bij aan slimme ICT en vlotte en veilige scheepvaart."
De Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu: "We willen graag met Amsterdam samenwerken. Vooral op het gebied van operationele zaken en efficienty. De inspectiemodule van HaMIS is daarvan een mooi voorbeeld."
Haven Amsterdam participeert in de verdere ontwikkeling van HaMIS, zodat ook die haven de scheepsbezoeken met dit systeem kan managen. "De scheepvaart heeft hier belang bij omdat de havens eenduidig werken en informatie kunnen uitwisselen. Dat vermindert administratieve lasten en voorkomt dubbele controles", aldus Dertje Meijer van Haven Amsterdam.
IVS en Pontis
HaMIS vervangt het huidige systeem IVS van Rotterdam en op termijn het systeem Pontis van Amsterdam. HaMIS bevat informatie voor verkeersmanagement, verkeersbegeleiding en planning, transport- en milieuveiligheid en crisisbeheersing. Deze informatie wordt eenduidig verwerkt, zodat beide havens informatie kunnen wisselen voor de veilige, vlotte en milieuverantwoorde afwikkeling van de scheepvaart.
‘Havenbeeld‘
Alle zeeschepen dienen zich een etmaal voordat zij de haven aandoen, te melden bij de havenmeester. Daarbij wil de havenmeester van het schip weten wat de diepgang en lengte is en of er gevaarlijke stoffen aan boord zijn. Deze informatie, geleverd door de agent van het schip, is van belang voor de veiligheid en voor een efficiënte begeleiding van het schip. Ook de informatie over CO2-uitstoot van de schepen is van belang omdat de havens van Rotterdam en Amsterdam schepen belonen die minder milieubelastend zijn.
Het nieuwe informatiesysteem genereert een ‘havenbeeld’ waarop live alle scheepvaart in de haven te volgen is. Door een schip aan te klikken krijgt de medewerker van het havenbedrijf toegang tot alle informatie die aan dit bezoek is gekoppeld.
Samenwerken
De Havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam werken op meer terreinen samen. Ze zijn beide aandeelhouder van Keyrail, de exploitatiemaatschappij van de Betuwelijn, hebben het gezamenlijke bedrijf Portbase voor elektronisch berichtenverkeer en samen met Bremen, Antwerpen, Hamburg en le Havre zijn de twee havens de geestelijke vaders achter Environmental Ship Index, een international keurmerk voor groene schepen.