2019 was een relatief veilig jaar voor de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Er arriveerden bijna net zoveel zeeschepen als in 2018 en ‘parkeerschade’ was de grootste boosdoener bij de ongevallen. Bij de ernstige ongevallen was de passagiersvaart opmerkelijk vaak betrokken en dat vindt Rijkshavenmeester René de Vries zorgelijk, zei hij 16 januari bij de presentatie van de nautische jaarcijfers.
Drie van de vier ernstige incidenten afgelopen jaar kwam door de passagiersvaart betrokken. Zo was er een aanvaring tussen een RHIB en een sloep met een dodelijk slachtoffer. Bij alle ongevallen was in 10 procent passagiersvaart betrokken – aangezien deze groep relatief klein is, is die daarmee oververtegenwoordigd in de ongevalscijfers.
Havenmeester René de Vries is duidelijk over de prominente rol van de passagiersvaart in het aantal incidenten. “We hebben het toezicht aanzienlijk verhoogd, maar het blijft een zéér kwetsbare groep. Zo zijn we in gesprek met het ministerie over aanvullende maatregelen. Er moet wat gebeuren.”
Bunkervergunning
Een nieuwe ontwikkeling in de haven is de toename van het bunkeren van LNG (vloeibaar aardgas) tijdens laad- en losactiviteiten van zeeschepen. Inmiddels varen drie LNG-bunkerschepen vast in de haven en hebben nog vier andere bunkeraars een licentie om LNG in de haven te mogen bunkeren. Er komen dit jaar twee bunkeraars bij.
Het Havenbedrijf werkt met de haven van Antwerpen samen om per 1 januari 2021 een bunkervergunning in te voeren voor leveranciers van bunkerbrandstoffen. Voor LNG geldt een dergelijke vergunning al. Het is de bedoeling dat in de nieuwe vergunning voor het eerst stoffen staan aangewezen die beslist niet in bunkers mogen zitten.