Het Havenbedrijf Rotterdam en het Nationale LNG Platform starten een gezamenlijk onderzoek naar de mogelijkheden om bio-LNG als transportbrandstof tot ontwikkeling te brengen in de Rotterdamse haven. LNG is aanzienlijk schoner dan andere brandstoffen en motoren die op LNG lopen zijn stiller. Door gebruik te maken van bio-LNG in plaats van gewone LNG kan de CO₂-uitstoot drastisch worden verlaagd.
Voor personenvervoer worden elektrische vervoersmiddelen de komende jaren naar verwachting een belangrijke manier om de CO₂-uitstoot terug te dringen. Maar voor binnenvaart, zeevaart en zwaar vrachtverkeer over de weg is elektrische aandrijving vooralsnog geen geschikte optie. LNG is een veel schoner en minder belastend alternatief in vergelijking tot diesel en stookolie: tot 15 procent minder CO₂, 85 procent minder stikstofoxide, geen zwavel en fijnstof en stillere motoren.
Bio-LNG voegt daar het extra voordeel aan toe dat de uitgestoten CO₂ onderdeel is van de zogenoemde korte kringloop: de uitstoot van CO₂ wordt geneutraliseerd door de opgenomen CO₂. Bio-LNG is dus duurzaam en kan in zuivere vorm gebruikt worden, maar ook gemengd met fossiele LNG.
Gate terminal
Vanuit Gate terminal (van Gasunie en Vopak) in de Rotterdamse haven wordt LNG al beschikbaar gemaakt als brandstof voor de scheepvaart en zwaar vrachtverkeer. Het Havenbedrijf en het Nationaal LNG Platform gaan nu gezamenlijk de mogelijkheden verkennen om bio-LNG als transportbrandstof in de Rotterdamse haven tot ontwikkeling te brengen. Voor het LNG Platform sluit deze samenwerking goed aan bij het bestaande LNG-convenant.
De studie bevat drie hoofdelementen. Ten eerste de (verwachte) beschikbaarheid van productietechnologieën en -processen in de periode tot 2030. Ten tweede een marktstudie met scenario’s voor de beschikbaarheid van duurzame grondstoffen en de ontwikkeling van de vraag. En tot slot businesscases voor productie, transport en overslag van bio-LNG in de Rotterdamse haven.
Acht bedrijven die lid van zijn het Nationaal LNG Platform werken mee aan de studie met technische, juridische, financiële en marktkennis. De studie moet in de tweede helft van dit jaar zijn afgerond. Op basis van de studie zal besloten worden of en in welke vorm een bio-LNG project in Rotterdam ontwikkeld wordt.