- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGrote variëteit aan genomineerden voor Maritime Awards Gala

Grote variëteit aan genomineerden voor Maritime Awards Gala

- Advertentie -

Delen

De genomineerden voor de Maritime Ship of the Year Award zijn bekend: zeiljacht Sarissa, ferry Gorinchem XII en waterinjectievaartuig Rijn. De winnaars in deze en vier andere categorieën worden op maandag 4 november bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala.

De Sarissa is gebouwd door Royal Huisman. Daarmee heeft de werf volgens de jury “de lat voor superzeiljachten weer serieus hoger weten te leggen”. Het jacht is voorzien van een groot aantal complexe zeilsystemen zoals een batterij onderdekse lieren voor vallen, schoten en bakstagen en een indrukwekkende liftkiel. “De intrekbare voortstuwing is een vernieuwing op zich. Alles met enorm veel vernuft geëngineerd en ingebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor superzeiljachten.”

De door Holland Shipyards Group gebouwde Gorinchem XII is een lichtgewicht emissieloze ferry, ontwikkeld voor de gemeente Gorinchem. Het schip kan honderd personen en honderd fietsen vervoeren met een laag energieverbruik. Samen met het oplaadsysteem en de nieuwe aanlandfuiken geschikt voor alle waterstanden, is een totaal transportsysteem opgeleverd. Hiermee is volgens de jury een nieuwe standaard gezet.

De Rijn is één van de twee nieuwste waterinjectievaartuigen gebouwd door Scheepswerf Kooiman voor baggeraar Van Oord. Waterinjectie is een baggertechniek waarbij water wordt geïnjecteerd vlak boven de bodem met een waterinjectiebalk. Het schip is voorzien van een Dynamic Positioning-systeem, waardoor het baggeren in hoge mate voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen.

Maritime Innovation Award

De Maritime Innovation Award wordt uitgereikt aan de meest aansprekende maritieme innovatie van het afgelopen jaar. Dit jaar zijn genomineerd:

Het STS-systeem van AutoMooring Solutions, een geavanceerd geautomatiseerd modulair aan- en afmeersysteem dat vacuümtechnologie en robotarmen combineert met kunstmatige intelligentie om schepen onderling af te meren.

Wattlab heeft met Solarluiken een zonne-energiesysteem ontwikkeld dat is geïntegreerd in klassieke scheepsluiken. Zo wordt elk luik een duurzame generator, waarmee het brandstofverbruik op schepen aanzienlijk gereduceerd kan worden.

Met de Heave Chief 1100 van Seaqualize kunnen offshore-installatiecontractors het hele jaar door veiliger zware windturbinecomponenten hijsen en installeren. Het is ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator.

Maritime Talent Award

De Maritime Talent Award is bedoeld voor een persoon die bijzonder onderzoekswerk of waardevol ontwikkelingsresultaat heeft opgeleverd. Dit jaar zijn de kanshebbers:

  • Fanny Rebiffé met ‘AI Sail’, een open-innovatieproject rond machine learning. Met het project heeft ze laten zien dat Reinforcement Learning gebruikt kan worden voor het controleren van maritieme assets.
  • Willem van Herwaarden heeft een methodiek ontwikkeld in de vorm van een werkprocedure waarmee voorafgaand aan een klus de traagheidsstraal van een offshore-kraanschip kan worden vastgesteld. Dit is van belang om de inzetbaarheid van offshore-werkschepen te kunnen voorspellen.
  • Elise Hoffmann heeft tijdens haar afstuderen aan de TU Delft bij Damen Shipyards een aanpak uitgewerkt en toegepast die het mogelijk maakt om rekening te houden met circulariteit tijdens het (her)ontwerp van schepen en equipment aan boord.

Maatschappelijke impact

De Maritime Achievement Award drukt erkenning uit voor een maritieme prestatie met maatschappelijke impact en brede publieke zichtbaarheid. Dit jaar zijn genomineerd:

  • De KNRM, die zich al 200 jaar inzet voor mensen in nood op het water. Het redden van levens op zee valt en staat met de inzet van toegewijde vrijwilligers. De nominatie is een waardering voor de vrijwilligers die de ruggengraat vormen van het werk van de KNRM.
  • Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht, voor het maken van de documentaire Dwarse Scheepsbouwers, waarin een goed beeld is neergezet van de Nederlandse maritieme sector. “De nominatie is een aanmoediging voor de maritieme sector én daarbuiten om meer soortgelijke maatschappelijk zichtbaarheid voor de maritieme sector te realiseren”, aldus de jury.
  • de opvarenden van de Koninklijke Marine, voor het waarborgen van het Mare Liberum. De nominatie is een waardering voor de inzet van alle opvarenden bij de Koninklijke Marine die zich inzetten voor de internationale vrije doorvaart voor de civiele scheepvaart.

Veiligheid op zee

De Maritime Security Award is bestemd voor een wezenlijke vernieuwing op het gebied van security binnen maritieme onderdelen van de Nederlandse overheid.

De eerste genomineerde is Erik Dekker. Hij heeft onderzoek gedaan naar de eigenschappen en prestaties van de Russische, hypersone Kinzhal-raket. Hij beschrijft onder welke omstandigheden een Kinzhal uit te schakelen lijkt met een onderscheppingsraket.

In haar scriptie Drone neutralisation with radar technology bestudeert kanshebber 2, luitenant ter zee 3e klasse Anna Verhoek, of het mogelijk is om drones uit te schakelen met de elektromagnetische straling van radarsystemen.

Bas van Berkel tot slot heeft onderzoek gedaan naar methodes die onderdeel kunnen zijn van grootschalige en automatische monitoring van territoriale zones op zee. Doel is om schepen te detecteren die die niet gezien willen worden.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -