Dinsdag 24 oktober is de MV Celine voor de eerste maal in Rotterdam. Het schip arriveerde vandaag bij  C.RO Ports in de Brittanniëhaven (havennummer 5230). Het is naar verluidt het grootste shortsea roroschip ter wereld.

De Celine is afkomstig uit het Koreaanse Ulsan. Het schip is daar gebouwd door Hyundai Heavy Industries. Rederij CLdN (Compagnie Luxembourgeoise d’Navigation) zet het gloednieuwe schip in op de wekelijkse route Rotterdam – Zeebrugge – Dublin – Zeebrugge – Rotterdam – Londen – Rotterdam. CLdN, voorheen bekend als Cobelfret, verzorgt al jaren rorotranport in Noordwest-Europa.

 

Vlootuitbreiding

In 2015 kondigde CLdN een intensieve uitbreiding van de vloot aan. De Celine is het eerste schip dat binnen dit investeringsproject in de vaart komt. CLdN wil de komende jaren meer lading via Rotterdam verschepen naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Portugal, Spanje en Scandinavië. De rederij kijkt ook naar nieuwe bestemmingen.

C.RO Ports breidt zijn terminalcapaciteit en spoorvervoer aanzienlijk uit om te voldoen aan de wens van zusterbedrijf CLdN om meer lading via Rotterdam te verschepen. Voor de aanpassing van de terminal aan de Brittanniëhaven sloot het bedrijf op 23 oktober een overeenkomst met het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail.

De MV Celine op het Calandkanaal. (foto’s Kees Torn)

Twee direct aan de terminal gelegen sporen en terreinen worden overgedragen aan C.RO Ports. De stuwadoor is hierdoor in staat zijn spoorfaciliteit uit te breiden tot een volwaardige spoorterminal met vier sporen (opstellengte van 750 meter) en een separaat omloopspoor. In totaal gaat C.RO Ports 30 tot 40 miljoen euro investeren. Dit is onderdeel van het meer dan 150 miljoen euro kostende investeringsprogramma voor Noordwest-Europa. Zeebrugge neemt daarin ook een prominente rol in.

 

Rorovervoer groeit

Het roll on/roll off-volume in Rotterdam stijgt. In de eerste negen maanden van dit jaar was de toename 6,6 procent, tot 17,9 miljoen ton. Die groei doet zich voor op de dominante markt, het Verenigd Koninkrijk, maar ook door meer vervoer op nieuwe markten als Portugal, IJsland en de Scandinavische landen.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.