- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGrave: RWS studeert op tijdelijke waterkering

Grave: RWS studeert op tijdelijke waterkering

- Advertentie -

Delen

Van de stuw bij Grave zijn vijf jukken beschadig; drie daarvan moeten volledig worden vervangen. Er is ook veel schade aan de betonnen onderwaterconstructie van de stuw. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de inspecties die Rijkswaterstaat heeft uitgevoerd.

De werkzaamheden gaan naar verwachting weken duren. Rijkswaterstaat onderzoekt of een tijdelijke maatregel mogelijk is om de waterkerende functie van de stuw al eerder te herstellen. Als met zo’n tijdelijke waterkering die voor de bestaande stuw Grave wordt geplaatst, het waterpeil in het pand tussen Sambeek en Grave herstelt, kan de scheepvaart hervat worden.

Een vereiste is dat de tijdelijke maatregel binnen 48 uur afbreekbaar is. De Maas is een regenrivier; het waterpeil kan daardoor snel stijgen. In dat geval moet de stuw meer water kunnen doorlaten. “De waterveiligheid staat bij het zoeken naar de tijdelijke maatregel bij stuw Grave voorop.” Aldus Rijkswaterstaat. De vaarwegbeheerder verwacht over enkele dagen met een uitgewerkt en doorgerekend scenario te komen voor een tijdelijk maatregel bij de stuw Grave.

 

Bovenmaatse schepen via Julianakanaal

Binnenvaartvertegenwoordigers hebben dagelijks contact met Rijkswaterstaat. Koninklijke BLN-Schuttevaer meldt dat is afgesproken dat bovenmaatse schepen worden toegelaten op de omvaarroute via het Julianakanaal. Deze maatregelen gaan vanavond (woensdag 4 januari) om 23.00 uur in.

Normaal zijn de maximaal toegestane afmetingen voor het zuidelijk deel van de Maas 137,50 meter  x  12 meter. Vanwege de stremming is Rijkswaterstaat bereid ruimere afmetingen toe te laten. Op  het traject tussen Maastricht Beatrixhaven (kilometer 2,5) en Stein (kilometer 13) mogen bovenmaatse schepen het traject, in de nacht en in konvooivaart bevaren. Ze moeten zich drie uur voor zij het traject naderen, aanmelden bij de bediencentrale Maasbracht via telefoonnummer: 0615 16 93 25.

Er wordt van 23.00 tot 02.00 uur in de zuidelijke richting gevaren en van 02.00 tot 05.00 uur in noordelijke richting. Andere schepen mogen in dezelfde richting meevaren, de tegengestelde vaart is gestremd. Er is geen passage tussen schepen mogelijk, wanneer zich een bovenmaatsschip in het pand bevindt. Als geen bovenmaatsschip is aangemeld, wordt de scheepvaart vrijgegeven voor de overige vaart.

Op het traject tussen Stein en Born gelden geen restricties en kunnen schepen elkaar passeren zoals gebruikelijk.

 

Brabantroute

Voor kleinere schepen is de Brabantroute een optie. Op deze alternatieve route wordt de komende twee weken 24 uur en zeven dagen per week geschut. Deze maatregel gaat vandaag in.

Hiervan kunnen schepen gebruikmaken die maximaal 80 meter lang en 7,25 meter breed zijn. De maximale diepgang is 1,90 meter; en de hoogte 5 meter. Koninklijke BLN-Schuttevaer benadrukt dat die diepgang een strikte maat is; er is geen marge.

“Het is belangrijk dat schepen die de Brabantroute willen varen goed bij de eerste meldpost van IVS of BICS aangeven dat zij via Schijndel naar Panheel varen. Dan komt men op de juiste lijst van de juiste sluis. Andersom geldt hetzelfde; via Panheel naar Schijndel.”

 

Pompen

Sinds maandag wordt water uit de Maas naar het Maas-Waalkanaal gepompt. Hierdoor is er naar verwachting in de loop van volgende week weer beperkt scheepvaart op het Maaswaal-Kanaal mogelijk.

Door het gezakte waterpeil zijn oevers langs de Maas drooggevallen. Rijkswaterstaat waarschuwt mensen voor het gevaar dat ze kunnen instorten.

 

foto: Met pompen wordt het Maas-Waalkanaal weer van voldoende water voorzien. (foto Rijkswaterstaat)

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -