Scheepswerf De Kaap heeft onlangs voor SME BV koppelverband CB Paris/CB Paris II afgebouwd. Voor de medewerkers van de werf in Meppel en de ingehuurde onderaannemers bekend werk, want in 2008 was er al het nagenoeg identieke droge lading koppelverband Wilhelmina/Wilhelmina II voor Van den Berg Scheepvaart opgeleverd.
De lengte van het motorschip is 96,50 meter en die van de duwbak 75,50 meter. Het koppelverband heeft een breedte van 11,45 en een diepgang van 3,40 meter.
De CB Paris/CB Paris II wordt door bevrachter Caruton BSO (Barging Service Organization) zeker niet richting de Franse hoofdstad gestuurd. Het koppelverband zal vanaf Rotterdam/Amsterdam geladen met erts of kolen voornamelijk de Rijn stroomopwaarts gaan bevaren. Soms zal het schip worden ingezet voor het transport van containers.
Verantwoord verlengstuk
Dat zal dankzij Fiwado Bunkerstations zonder twijfel allemaal goed gesmeerd gaan. Aan boord van het bij De Kaap in Meppel afgebouwde koppelverband CB Paris/CB Paris II kregen de eigenaren van SME tijdens de hectische laatste periode van de afbouw namelijk welkome ondersteuning van twee medewerkers van de Amsterdamse vestiging van Fiwado. Op verzoek van de scheepswerf ontlastten ze de schipper met tal van tijdrovende klussen, zoals de motoren afvullen met smeerolie, touw op de lieren zetten, de bijboot plaatsen en het bevestigen van brandblussers, containerstekkers en reddingsboeien op de daarvoor bestemde plaatsen.
(foto Arie Jonkman)
Accountmanager Robert de Jong vertelt in de Zwijndrechtse vestiging van Fiwado: “Wij willen ons onderscheiden met onze bunkersteigers, bunkerschepen en vooral met onze medewerk(st)ers met een ongeëvenaarde hoogwaardige service. De relatie met de klant gaat, wat ons betreft, veel verder dan een levering/factuur-relatie. Onze medewerkers uit Amsterdam onder leiding van Leon Schmidt hebben de door ons geleverde materialen op de juiste plek aan boord gebracht en desgewenst bevestigd op de gewenste plaatsen. Dit tot volle tevredenheid van werf en klant.”
“Zeker bij nieuwbouwprojecten nemen we de schipper/eigenaar op deze manier een hoop zorg uit handen. In feite zijn we een verantwoord verlengstuk van de eigenaar.”
Multigrade-motorolie
Fiwado is een dochteronderneming van Total Nederland. De twee door Koedood geleverde Mitsubishi-hoofdmotoren (type S16R-C2 MPTK, 1700 pk bij 1600 toeren), werden afgevuld met de multigrade Total Caprano TDI. Deze motorolie werd ontwikkeld om te beantwoorden aan de zeer zware technische eisen van de nieuwe dieselmotoren met lage emissies. Total Caprano TDI is geschikt voor alle dieselmotoren met of zonder turbo en maakt lange verversingstermijnen mogelijk.
De eigenschappen ervan zijn zonder meer uitstekend te noemen; de motorolie heeft een uitzonderlijk reinigend vermogen en een zeer hoog dispergerend vermogen waardoor indikking door roet wordt beperkt. Voeg daar de uitzonderlijke antislijtage en anticorrosieve eigenschappen aan toe en er is sprake van een meer dan verantwoorde multigrade-motorolie voor scheepsdieselmotoren.
Scheepswerf De Kaap is gespecialiseerd in nieuwbouw van lichtgewicht binnenvaartschepen, dagpassagiersschepen en zeegaande kruiplijncoasters van maximaal 135 x 13,50 meter. De werf in Meppel beschikt over een dwarshelling van 110 meter, waar moeiteloos grote en kleine reparaties worden uitgevoerd.
Scheepswerf De Kaap
De Kaap werkt nauw samen met zusterbedrijf Scheepswerven G. & H. Bodewes. In Hasselt werden onder andere een spudpaalinstallatie, de boegschroefinstallaties met Scania-motoren van 528 en 571 pk en een hekschroefinstallatie met een Scania-motor van 528 pk in de CB Paris/CB Paris II geïnstalleerd.
Een spraakmakende samenwerking tussen de werven uit Meppel en Hasselt werd enige maanden geleden verricht in opdracht van rondvaartbedrijf Lovers. De bouw van de zogeheten Fuel Cell Boat, de Nemo H2, betekende een doorbraak op het gebied van duurzame energie. Op de werf van Scheepswerven Gebr. G. & H. Bodewes werd het casco gebouwd en een groot deel van de afbouw gedaan, waarna scheepswerf De Kaap garant stond voor de inbouw van het ingenieuze waterstofsysteem met gasflessen en accu’s.
De techniek die gebruikt is aan boord van de zero-emissieboot is nog niet zover ontwikkeld dat dit systeem ook geschikt is voor een drogeladingschip met een totale lengte van 172 meter en een totaaltonnage van 5138 ton.
Een overeenkomst is wel dat zowel de CB Paris/CB Paris II als de Nemo H2 allebei zeer gesmeerd ‘lopen’.
(Jan Hoek)