De West-Hinder III heeft zijn definitieve ligplaats ingenomen. Nadat het lichtschip op 6 juli te water was gegaan, werd het op 22 juli door een sleepboot naar dok 1 van de droogdokkensite in Antwerpen gebracht.
Op het Belgische deel van de Noordzee lagen enkele lichtschepen. Eén daarvan was de West-Hinder III, het derde van drie identieke schepen die beurtelings op de Noordzee bij de Westhinderbank en Wandelaarsbank dienstdeden om de aanloop naar de Belgische havens aan te duiden.
De drie zusterschepen werden omstreeks 1950 gebouwd in Oostende op de werf van Béliard-Crighton. Twee van hen deden permanent dienst als lichtschip en een derde diende als reserve. De schepen werden ook gebruikt als observatieschip.
Ze waren 42,05 meter lang, 7,80 meter breed en hadden een diepgang van 4 meter. Elk schip was uitgerust met een motor van 400 pk. Toen ze operationeel waren, bleven er 9 bemanningsleden aan boord. Na twee weken werden ze afgelost.
Maritime erfgoed
De lichtschepen werden in 1994 uit dienst genomen en vervangen door elektrische lichtplatforms. Eén van de schepen ligt op een kade in Zeebrugge en is aldaar te bezichtigen. Een tweede schip is afgemeerd aan de steigers in Rupelmonde en onderging enkele veranderingen. De West-Hinder III lag lange tijd in het Bonapartedok naast het MAS in Antwerpen.
Enkele Antwerpse verenigingen voor maritieme erfgoed namen het schip samen met bedrijven en vrijwilligers onder hun hoede als Stichting Maritiem Patrimonium (MPM, die deel uitmaakt van Watererfgoed Vlaanderen.
Herdoopt
Het schip verhuisde enkele jaren terug naar de droogdokken in Antwerpen en werd daar grondig onder handen genomen door een schare van vrijwilligers. In mei van dit jaar kwam de formele erkenning als bescherm erfgoed. Minister Mathias Diependale ondertekende die in het droogdok, in gezelschap van de Vlaamse premier Jan Jambon en de Antwerpse burgemeester Bart de Wever. De drie politici herdoopten de West-Hinder III bij die gelegenheid.
Dok 1
De droogdokkenlocatie in Antwerpen telt tien droogdokken. Deze zijn nu verbonden door een sluisdeur met het Kattendijkdok. Voorheen kon men ze laten vol- of leeglopen via een rechtstreekse verbinding met de Schelde. Deze omslachtige methode werd later afgeschaft door de verbinding met het Kattendijkdok. De dokken kunnen nu worden gevuld en geleegd via een pompmechanisme dat in een groot pomphuis is ondergebracht.
Dok 1 is helemaal aangepast voor de ligplaats van de West-Hinder III. Dit eerste dok zal permanent met water gevuld blijven. Wie vanuit Antwerpen langs de kade noordwaarts gaat en op het Eilandje arriveert, kan de brug van de Kattendijksluis oversteken en als blikvanger van de droogdokken het lichtschip zien.
De MPM-vrijwilligers klussen verder aan de eindafwerking. Het publiek kan nu al van afstand het nieuwe Antwerpse uithangbord bekijken. Zodra de droogdokkensite in 2022 wordt opengesteld kan men ook het schip bezichtigen.
De West-Hinder III lag lag lange tijd in het Bonapartedok naast het MAS in Antwerpen. (foto Georges Janssens)