“Als alles meezit varen in 2023 al binnenvaartschepen op waterstof.” Dat zegt Theo Hendriks in het AD van 10 november 2020. Hij is directeur van HyMove, een waterstofbedrijf uit Arnhem dat brandstofcelsystemen voor bussen produceert en deelneemt in het Gelderse waterstofcluster Hyned. Hij richt zijn vizier nu ook op de binnenvaart.
Hij noemt die sector een grootvervuiler, want “een gemiddeld binnenvaartschip verbruikt per dag tot tien keer zoveel diesel als een vrachtwagen”, schrijft het AD. Dat zo’n gemiddeld schip al snel zestig keer meer lading vervoert, en dus per saldo veel minder per ton verbruikt, blijft onvermeld.
Wuhan
Hendriks was vorig jaar mee met een handelsmissie uit Oost-Nederland naar China. In Wuhan, inmiddels wereldbekend door corona, kwam hij in contact met het lokale waterstofbedrijf Hynertech. Dat heeft een systeem om grote hoeveelheden waterstof veilig te transporteren.
“Hendriks zag gelijk kansen voor toepassing in de binnenvaart, waar schepen de ruimte hebben om waterstofapparatuur aan boord te herbergen en ter plekke hun eigen energie kunnen opwekken”, schrijft het AD. Hendriks onderzocht in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en de provincie Gelderland – samen met twee gerenommeerde instellingen – waar ze het beste op kunnen inzetten. Er bleven twee methodes over, waaronder die uit Wuhan.
Kinderschoenen
Hendriks ging onder meer langs bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). Daar tempert specialist Niels Kreukniet de hooggespannen verwachtingen. “Het predicaat kinderschoenen is van toepassing. Onze verwachting is dat in de nabije toekomst 16 tot maximaal 65 schepen met enige vorm van waterstofaandrijving in de binnenvaart zullen rondvaren.” Dat zal volgens hem nog niet in 2023 zijn.