- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMps AmaMagna is amazing!

Mps AmaMagna is amazing!

- Advertentie -

Delen

Wanneer kapitein Jan de Bruin de stad Boedapest in het hek ziet verdwijnen en de nog maagdelijke ochtendzon een ver voor de boeg overzwemmend koppeltje herten focust in de Donau, bedenkt hij dat varen een voorrecht is en helemaal op een schip als dit. 360 graden natuur. Zijn thee wordt geserveerd. Er rest hem nog een meditatie-uurtje in zijn stuurhut voordat de passagiers ontwaken en het ‘lieve leven’ weer begint.

De bekoorlijke Amerikaanse tv-personality Samantha Brown, nauwlettende gevolgd door de vele gasten waaronder vertegenwoordigers van de media en reiswereld, zwierde als doopvrouw op 11 juli 2019 de kingsize-fles Moët & Chandon in het Oostenrijkse Grein tegen de AmaMagna aan scherven. Dat was het begin van een grandioos feest. Na jaren plannen, schetsen, duizend regels overwinnen en een retourreis Servië-Nederland op de rug van een semi-afzinkbaar schip was het motief voor een feestje wel aanwezig. Want niet alleen het schip is uniek; voor de leveranciers, installateurs en bemanning was het dat ook.

De 135 lange en 22 meter brede AmaMagna was voor velen een uitdaging; voor enkelen gewoon. Zoals de Scania-motoren, Veth Propulsion, het timmerwerk en comfort van Willemsen, internet als ‘voor- en nagerecht’ van BSS ICT. Rubberdesign tackelt de trilling. Van Tiem Elektro zorgt voor pure functie. Maar ook het meubilair van Baan is exclusief. Zo maar een paar vaste leveranciers waar Kamphuisen Projects uit Wageningen, die de schepen voor AmaWaterways steevast realiseert, trouw aan is.

Over de schouder van de kapitein “Eerst na zo’n tien cruises zijn de kinderziektes eruit en functioneert het schip top”, vertelt Jan de Bruin. “Met de breedte en vol gebunkerd komen we aan 3.500 ton waterverplaatsing en vaart het schip als een Rolls-Royce. Het ligt enorm vast met die breedte… binnenste schroef vooruit, buitenste achteruit en je wringt hem dwars weg van de wal. Geen van beide kopschroeven is dan nodig.”

“Zonder haast varen we op dieselelektrische generatoren. Dat is zó stil dat je alleen water tegen de huid hoort. Natuurlijk moet je die 3.500 ton ook stoppen; in totaal hebben we daar 4.400 pk voor. Alleen de diesels zijn al 2.800 pk; het elektrisch vermogen is 1.600 pk. De boegschroeven doen mee voor 400 pk elk.”

“Bij hybrid full speed voel je een lichte trilling door het schip en hebben we tegenstrooms al 21,7 op de klok gezet ofwel 25 kilometer per uur. Doen we alleen als het eens nodig is natuurlijk, want dan slurpt ie wel! En toch valt het verbruik mee; in vergelijking met een 11,45 meter is dat amper een derde.”

“Met passages moet je wel een beetje oppassen; hij kleeft, neemt nogal wat water mee en er zijn tussen Vilshoven en Rousse nogal wat plekken waar je niet met overige scheepvaart kan passeren.”

Of dit schip net als het varen op de Donau voor hem het mooiste is, antwoordt Jan de Bruin: “Ja, op deze rivier voel ik mij wel thuis. Het hele project kostte wel veel inspanning, maar dat je aan het eind van je carrière zoiets van je bucketlist mag strepen, is super.”

Het Latijnse ‘Ama’ is liefde en ‘Magna’ staat voor GROOT. De naam, grootte en uitvoering van deze cruiser verschuilden zich al jaren in een wensdroom van AmaWaterways’ baas Rudi Schreiner en zijn levenspartner Kristin Kart. Kamphuisen Projects uit Wageningen kreeg van hen opdracht om het schip te realiseren. Vahali Shipyards in Servië bouwde het casco, via de Sava en Donau kwam het voor afbouw naar Shipyard Vahali in Gendt.

Willemsen Scheepsinterieur bracht met eigen kwaliteitslabel en diversiteit de mooiste materialen aan, Van Tiem Elektro verwerkte 600 kilometer kabel, Veth Propulsion leverde vier Integrated L-Drives (goed voor in totaal 52 schroefbladen) c.q. de gehele voortstuwingsinstallatie. Rubber Design engineerde een muisstil achterschip. Dyvler leverde 2 boegankerlieren, 2 achterankerlieren, 2 verhaallieren, 2 zijlieren, ankers, ankerdraden, verhaaldraden, kluisrollen en dekrollen.

Ruimtelijkheid

De AmaMagna is tweemaal zo breed als Rijncruisers. Toch zijn er slechts 20 procent meer gasten aan boord. Ruimtelijkheid en luxe krijgen hier betekenis.

Als lid van de voedsel- en wijnmaatschappij La Chaine des Rôtisseurs legt AmaWaterways de nadruk op de culinaire ervaring. Naast het hoofdrestaurant met twee verdiepingen en het specialiteitenrestaurant Chef’s Table, beschikt de AmaMagna over een uitgebreide wijnbar die kan worden opgedeeld in drie privékamers voor kleine groepsreserveringen. Er is ook een eethoek buiten in de boeg van het Upper Deck. Vanzelfsprekend haute cuisine!

We zien een zwembad, jacuzzi, sauna, healthcenter en uitklap-beach aan de achtersteven met afmeergelegenheid voor waterscooters en een supermooie sloep om de recreatieve mogelijkheden op de rivier te vergroten. Cruisen-plus dus!

Alles is aan boord, zelfs waarvan men denkt dat het niet kan, zoals het ’groene’ energiesysteem dat tot 25 procent brandstof bespaart. Een lift? Vanzelfsprekend!

De inrichting van de 91 hutten is bedwelmend fraai, er zijn suites en een eigenaarssuite met aparte woon- en slaapgedeeltes waarin we van de twee badkamers niet kunnen kiezen welke mooier is. Marmer en nog eens marmer. Voorzieningen op de kamers zijn onder meer een flatscreen-tv die ook dienstdoet als computer, een on demand-entertainmentsysteem en gratis wifi.

Er is ook een kapsalon en er zijn twee massagekamers. O ja, alle hutten – behalve de elf Lower Deck-hutten – hebben een balkon met zelf te bedienen zonnescherm en natuurlijk is het teak deck ‘Kamphuisen-standaard’. Designer Marian Kamphuisen krijgt voor de originaliteit van design, kleurstelling en inrichting van ons een 10!

Concierge Golf

Het schip heeft een cinema aan boord, een boetiek en een Zen Wellness Studio met groepslessen gericht op stretching, cardio, kernversterking en spinninglessen onder leiding van een professionele wellness host.

Aan de sapbar en de twee massage­ruimtes kan men weer herstellen. Ook manicure en pedicure is voorhanden. Gasten kunnen ook profiteren van een Concierge Golf-programma, dat toegang biedt tot vier golfbanen in Hongarije, Slowakije, Oostenrijk en Duitsland.

Ingeval u voldoende gespaard heeft en denkt aan een onalledaagse vakantie, vergeet u een weekje op de AmaMagna de rest van uw leven niet meer!

www.amawaterways.com

Door Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -