- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsFestival Pukkelpop en binnenvaart goede combi

Festival Pukkelpop en binnenvaart goede combi

- Advertentie -

Delen

Ook het festival Pukkelpop bij het Vlaamse Kiewit is na twee jaar corona weer terug. En net als in 2015 tot en met 2019 maakt het festival gebruik van de binnenvaart voor de aan- en afvoer van de hardware. Was het in 2015 nog los backstagemateriaal, al een jaar later waren het containers en in 2017 kwam zelfs het hoofdpodium naar Hasselt over water. In 2019 kwamen de spullen voor het festival in decoratieve containers. 

“Dit jaar worden opnieuw decoratieve containers per schip aangevoerd, een slimme en duurzame vervoerskeuze. Hét logische alternatief voor vervoer via de weg”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.

Frederik Luyten, woordvoerder van Pukkelpop: “Het is een samenwerking die we erg graag in stand houden. We nemen met Pukkelpop heel wat initiatieven om de ecologische voetafdruk van het festival te verkleinen, en de algemene bewustwording te ondersteunen. Daar draagt dit initiatief zeker aan bij. Alleen al door het materiaal voor de opbouw via containers via de waterwegen te laten vervoeren houden we vijftien vrachtwagens van de weg, mooi toch!”

“De containers zijn in Antwerpen via kaai 524 van Euroports op het binnenschip geladen”, vertelt Heike Ulburghs, General Manager Haven Genk. “Waarna het schip richting Haven Genk vertrok met 28 containers aan boord. Na de lossing op de kade van Haven Genk, kunnen de containers snel en efficiënt over een korte afstand naar de festivalweide in Kiewit vervoerd worden.”

Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2030 het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer minimaal op 20 procent te brengen. Lydia Peeters: “Dat doen we onder andere door te investeren in onze waterwegen maar ook samen met bedrijven te investeren in de aanleg van kaaimuren. Hiermee willen ondernemers ertoe aan te zetten om meer gebruik te maken van de binnenvaart. De samenwerking met Pukkelpop is er vooral op gericht om bedrijven bewust te maken van de voordelen en mogelijkheden van de waterwegen. Die mogelijkheden zien, is de eerste stap. Ze grijpen is de tweede stap.”

Koen Anciaux, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv zegt tenslotte: “Initiatieven zoals deze zorgen voor meer bekendheid bij de ondernemers en brengen de mogelijkheden van transport over water onder de aandacht”, zegt. “Bovendien is het ook een mooi voorbeeld van co-mobiliteit: de binnenvaart in combinatie met een kort voor- of natransport via de weg.”

Zo begon het in 2015, met alle losse backstage-spullen los op binnenschepen. (archieffoto Ken Rijkers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -