Voor dit artikel zijn wij allereerst afgereisd naar het kantoor van Rensen-Driessen Shipbuilding aan de Scheepmakerij in Zwijndrecht. We willen aan de bron alles horen over het ontwerp en de bouw van het luxe 5-sterrenpassagiersschip Excellence Queen. Later hebben we bij de Gerlien van Tiem in Druten een voorproefje gekregen van wat de genodigden op de open dag in Basel te zien krijgen.
De ovalen receptie is ingelegd met mozaïek. (foto’s Hans Heiligers)
Het is dat je weet dat je op een kantoor bent en dat er geen open haard brandt. Anders zou je denken dat je te gast bent in een statig pand langs de waterkant met een daarbij horend uitzicht. Een klassiek uurwerk tikt de tijd nog steeds weg in exact het zelfde tempo waarin het dat al meer dan een eeuw doet. Rondom de tafel waaraan wij zijn aangeschoven is alles maritiem ingericht met accenten op het verleden. En dat verleden is in volledig contrast met de toekomstgerichte ondernemingszin die Wim Driessen op veel manieren en met evenzoveel enthousiasme uitstraalt. Hij geeft in zijn kantoor op overtuigende wijze en met een stevige onderbouwing zijn visie op de nog steeds groeiende markt voor de ‘verwende’ passagiersvaart op de grote Europese rivieren.
In de watten leggen
Wim Driessen is geboren en getogen in de binnenvaart. Na de afronding van zijn doctorale economiestudie in Rotterdam knoopte hij nog er een bancaire vervolgstudie aan vast in Zürich en Frankfurt. En toen Wim in die laatste stad voor een bezoek aan zijn vader aan boord stapte, voelde hij zich weer zo thuis dat hij maar meteen anderhalf jaar is gebleven.
Tijdens een van de reizen met zijn vader leest Wim in een landelijk dagblad een uitgebreid artikel over George Rensen. De essenties van het interview geven een prima match met de visie die Driessen volledig met Rensen blijkt te delen.
Wim schreef meteen een spontane brief aan Rensen. De uitkomst daarvan heeft er voor gezorgd dat de namen van Rensen en Driessen al meer dan zeven jaar gezamenlijk voorkomen op visitekaartjes, briefpapier, hun website en vooral op bouwcontracten van ruim zeshonderd schepen.
Al jaren terug bedacht George Rensen het idee voor het ontwerpen van hoogwaardige passagiersschepen die aansluiting vinden bij de steeds hoger liggende lat van exploitanten en marktpartijen in de reisbranche. Naast veiligheid en milieu moet een ontwerp van een klasseschip aansluiten bij de wensen van de meest verwende passagiers. “Dat gaat niet uitsluitend over Nederlanders met een goede neus”, zegt Driessen, “maar zeker ook om internationale gasten van buiten het continent die zich graag in de varende watten laten leggen om van daaruit Europa te ontdekken met alle luxe die daarbij hoort.”
Kritische markt
Rommerts Ship Design van ing. Ubbo Rommerts uit Zwijndrecht tekende in overleg met Jacob Bonninga de ontwerpen voor schepen met meerdere afmetingen: 110, 125 en 135 meter. Aan de hand van deze klinkende ontwerpen kwam vorig jaar het eerste 110 meter-schip in de vaart: het mps Excellence Royal. Het werd gebouwd in opdracht van Royal-Cruises. De onderneming gaf het schip inclusief een ervaren management, bemanning en catering in meerjarige charter bij Twerenbold Reisen. De directie van die onderneming en haar reispartners zijn in korte tijd zeer onder de indruk geraakt van de excellente kwaliteiten van het schip en de daarmee samenhangende exploitatiemogelijkheden.
“Mooi compliment”, zeggen wij meteen tegen Driessen. De Zwitserse passagiersvaart staat toch niet voor niets bekend als een kritische markt. Wim probeert nuchter te blijven kijken maar straalt na onze laatste opmerking toch nog veel trots uit. “Rensen-Driessen Shipbuilding heeft een stevige reputatie in de markt voor de bouw van drogelading- en tankschepen”, zegt hij. En voegt daaraan toe: “Met de bouw van deze twee passagiersschepen voor deze ervaren en strenge opdrachtgevers heeft onze onderneming haar grenzen opnieuw én met succes verder uitgebreid.”
Hoewel wij ons best doen om naar nog meer bouwplannen te vissen, moeten wij het doen met de aanvulling dat ze aan de Scheepmakerij ook de nichemarkt voor gastankers kruiplijncoasters goed in beeld hebben. “Later meer daarover”, aldus Driessen.
Zwarte Zee
Voor de bouw van de casco’s van beide passagiersschepen werden de bouwtekeningen in Turkije uitgelegd op de werf van Karadeniz Shipyard in Ordu aan de Zwarte Zee. Daar weten ze alles van het dubbelwandig verwerken van dun staal. Rensen-Driessen Shipbuilding beschikt er over een eigen survey. Toch hebben Jacob Bonninga en Wim Driessen de werf meerdere malen bezocht. En tijdens hun afwezigheid heeft Bureau Veritas een streng oog in het zeil gehouden, dat ook nog eens heeft geresulteerd in de afgifte van alle benodigde certificaten. Daarna was het tijd voor de lange reis naar De Gerlien-van Tiem in Druten. Daar vond iedereen het leuk om met de nog aanwezige kennis van de Excellence Royal aan ‘nog zo een’ te kunnen beginnen.
Als wij daags voor vertrek van de eerste reis naar Basel aan boord zijn, krijgen we van projectmanagers een rondleiding met veel toelichting. Tijdens de afbouw heeft dit team als een twee-eenheid gewerkt met iedereen op de werf en aan boord.
Eerste indruk
Ook een nieuw passagiersschip kan de eerste indruk nooit voor de tweede maal weggeven, maar dat hoeft dan ook niet. We stappen via grote glazen schuifdeuren een zee van ruimte binnen waarin de kroonluchters worden weerspiegeld op glanzende plavuizen.
In die ruimte kunnen zonder problemen veel gasten tegelijkertijd worden verwelkomd voor het begin van een vakantie op het nieuwste 5-sterrenschip van het Zwitserse Twerenbold Reisen. Inchecken geschiedt aan een met mozaïek omrandde ovalen klassewerkstuk van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering dat oneerbiedig ‘receptie’ wordt genoemd.
De machinekamer.
Het schip heeft een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een diepgang van 1,60 meter. Bonninga heeft al zijn kennis en kunde van de passagiersvaart in het schip verwerkt. “Het schip is veilig, comfortabel en zuinig in de exploitatie”, overtuigt hij ons.
Vanuit het door Kampers gebouwde stuurhuis heeft de bemanning de volledige controle over het schip, dat zich ongelofelijk goed laat manoeuvreren. De combinatie van de juiste vorm van de Excellence Queen, twee stoere Caterpillars, boegschroeven en Z-drives van Veth Propulsion nemen daarvoor de volledige verantwoordelijkheid.
Als we vragen welke snelheid daarmee kan worden gegenereerd horen we 12,5 tot bijna 24,4 kilometer per uur. En dat bij een gunstig verbruik van gemiddeld 375 liter per uur voor de beide motoren, gemeten op de Rijn.
Het schip is veilig, het kan op drie afzonderlijke manieren voorzien in zijn stroomvoorziening voor de noodverlichting en de automatische sprinklerinstallatie die over de volle 110 meter van het schip op alle verdiepingen actief is.
‘Hutten’
De 72 accommodaties voor maximaal 144 passagiers zijn uitermate goed geïsoleerd, evenals de onderkomens van de bijna veertig medewerkers. Ruim 95 procent van de verblijven scoorde slechts 48 dB. Bij meting van de overige ruimtes bleef het wijzertje steken op 54 decibellen: een geweldige prestatie van Franssen Isolatie. Het schip is bovendien geheel trillingvrij.
Bij het zien van de zeer royaal ingerichte passagiersverblijven krijgen wij steeds meer aversie tegen het woord ‘hutten’, dat nog steeds wordt gebruikt om de uiterst comfortabele ruimte te benoemen waar de gasten tijdens de reis verblijven.
De kamers hebben ruime schuiframen met Franse balkons. Aan de uitrusting van de badkamer en het sanitair ontbreekt niets.
De inrichting van de lounge en het restaurant is warm en stijlvol. Dat mag ook worden gezegd van de bar die aan het eind van de lounge op het voorschip is gepositioneerd en daardoor een geweldig uitzicht biedt naar alle zijden. Alle ruimtes aan boord zijn klimaatgeregeld.
De passagiers kunnen alle dekken en het voorschip rondom bewandelen. Het zonnedek biedt comfortabele stoelen, een bar, een putting green en een whirlpool. Ook binnen is gelegenheid voor sportieve activiteiten. De welness-ruimte biedt plaats voor het gebruik van de fitnessapparatuur, een massagestoel, een badkamer en een infrarood sauna.
De Excellence Queen is klaar voor vertrek naar Basel. Rensen-Driessen Shipbuilding zal met dit tweede passagiersschip Twerenbold Reisen en de met haar samenwerkende touroperators ongetwijfeld opnieuw weten te imponeren.
(Hans Heiligers)