- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAtlantic Progress zwaargewicht van de firma

Atlantic Progress zwaargewicht van de firma

- Advertentie -

Delen

Als we maandag 21 maart bij Smits Machinefabriek & Scheepsreparatie aan boord gaan is er een enorme progressie gaande op de 135 x 17,50 meter grote Atlantic Progress. Gerekend naar de staat van uitvoering en afwerking is het nog een schip in wording. Voorop, aan dek, machinekamer of stuurhut…niets is volledig.
Volgens Smits’ projectleider Harry Pols wordt er over twee dagen proef gevaren. Hoogspanning dus; niettegenstaande schuift de bunkertanker op woensdag 23 maart fotogeniek onder de Van Brienenoordbrug door.
Het casco leverde Rensen-Driessen Shipbuilding vanuit China. De uitstekende kwaliteit bewijst dat Chinezen met relatief weinig facili­teiten veel bereiken. Smits Machinefabriek installeerde deze tanker voor Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij.

Zo veel mogelijk uniform
Het schip heeft vier ladingpompen en een bunkermast. In de enorm grote en vooral hoge machinekamer staat tweemaal 1550 pk type 6M20 MAK als voortstuwing. De equipement is hier niet verstopt maar servicevriendelijk opgesteld. Werkina regelde en installeerde alles op elektrisch gebied. De timmerlieden van Teunis Verveer uit Zwijndrecht realiseerden het wooncomfort.
“De Atlantic Progress is het zwaargewicht van onze vloot”, aldus Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. “Materiaal en equipement zijn van hetzelfde laken een pak als de overige nieuwbouw van de laatste jaren. Zo veel mogelijk uniform is altijd een streven. Ook verschillende onderaannemers zijn al jaren bij Atlantic aan boord. Deze bunkertanker is toekomstproof en sluit voorlopig de rij betreffende nieuwbouw.”
‘Atlantic’ achterop een rood ketelpak geeft kans op een gesprek met de kapitein. Echter, Emiel Becker is een aimabele varensman die met een grimas en ‘kan-het-ook-niet-helpen-gebaar’ duidelijk maakt dat hij echt geen tijd heeft voor een interview. Hij komt derhalve niet verder dan: “Maak er een goed verhaal van, want het wordt een fantastisch schip.”
Hij blijkt de ‘smeerolie’ van de afbouw en zijn telefoon bevestigt dat; dus gaan we alleen op pad.

Sentiment op de werkvloer
De lente verwarmt het trunkdek van de Atlantic Progress. Op de achtergrond de Van Brienenoordbrug en scheepvaart op de Noord. Tussen het leidingwerk klinkt uit een verscholen radio, onze overheid pompte miljarden in de ING, waarvan de baas een bonus in de wacht wil slepen. Werkelijkheidszin versus graaicultuur! Klaarblijkelijk wordt er weer winst gemaakt, 1 miljard is alweer afgelost. Een schril contrast met de recessie die maar geen geschiedenis wil worden. Van wat in 2008 is gaan zweren, doet in 2011 nog veel pijn.

 

In de grote en hoge machinekamer staat tweemaal 1550 pk type 6M20 MAK. (foto’s Johan de Witte)

Bij het passeren van tank 6 klinkt Gadaffiaanse gekte uit de speaker! Bijna bij de scheepsbrug horen we slimme deskundigen in één programma 180 graden draaien. Onberekenbare ‘deviatie’ van de journalistieke koers leidt tot ongeloofwaardigheid. Gelijk of ongelijk maakt niet uit, als je maar bij Pauw & Witteman aan tafel schuift.
En ondertussen lopen we op het ‘topsportterrein’ van Smits Machinefabriek en legio onderaannemers die in vijf maanden een jaarproductie van de wal zien te krijgen. Van de vier casco’s kwamen er een paar twee jaar te laat binnen en de rest was twee maanden te vroeg voor de wal. Desondanks moet het kwartet in vier opeenvolgende dagen proefvaren.
Daarna treed er bij de firma die de laatste tien jaar pakweg 65 schepen afbouwde, een infarct aan orders op. Voordat we in de machinekamer afdalen, komen we tot de conclusie dat ‘de wereld dóór draait’. Evenwel: ‘goede of slechte tijden’, zo’n fantastische tanker fascineert het maritieme hart. De visitekaart van de Nederlandse bunkervloot ligt op het bureau bij alle grote rederijen, wereldwijd!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -