- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"EVO en FENEX zijn de weg kwijt" 

"EVO en FENEX zijn de weg kwijt"  [Opinie]

- Advertentie -

Delen

Schippers mogen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit onder geen beding iets doen om een reële vrachtprijs te verwerven. En dat in een tijd dat de betaalde vrachtprijzen ver onder de kostprijs liggen en zelfs voor veel ondernemers in de binnenvaart ver onder het bestaansminimum.
De ASV heeft in haar verzoek aan de NMa om op te treden tegen de verdachte vorm van prijsonderbieding in de binnenvaart door EVO en FENEX al aangegeven dat indien de NMa niets zou ondernemen we dat zouden opvatten als vrijbrief om zelf iets te gaan doen.
De NMa zweeg in alle talen en zwijgt inmiddels al maandenlang. Ze heeft zelfs niet aangegeven een dergelijke actie onverstandig te achten.

Kennelijk hebben ze in hun haast om gemakkelijk te scoren vergeten dat er al van de kant van vervoerders een klacht lag tegen deze EVO en FENEX, die precies het tegenovergestelde aan de kaak stelt.
Wie kan zo’n instantie eigenlijk nog serieus nemen? Ik niet en ook Tweede Kamerlid Roemer niet. Het is dan ook zowel van de verladers als van de concurrentiewaakhond een volkomen zotte interventie.
Waarom mag er niet worden geschreven wat ongeveer de kostprijs van vervoer zou moeten zijn? Als er een cao wordt afgesloten, weet toch ook iedereen wat de lonen en voorwaarden zijn, en dat niet alleen maar als indicatie. Die worden regelmatig zelfs algemeen bindend verklaard. Is dat dan te rijmen met een vrijemarktregime?
Ik gun eenieder een fatsoenlijk inkomen, maar Nederlandse burger bij wie de NMa in dienst is: gun dan ook kleine zelfstandigen een inkomen om van te leven.

In een eerdere publicatie van de klagers werd met kennelijk leedvermaak gemeld dat ook vervoerders in het wegvervoer omvallen; dus waarom ook niet in de binnenvaart.
En dat van organisaties die altijd beweerden alle belang te hebben bij een adequaat vervoer over de weg zowel als over water.
Nederland Distributieland, een stokpaardje van een niet nader te noemen eerdere minister van V&W, die nu iets heel hoogs is op het gebied van de vrije markt.
Het kan verkeren.

Ik vraag me in gemoede af of de echte belanghebbenden in de industrie en bij de expediteurs wel in de gaten hebben hoe ver hun aangestelde belangenbehartigers de plank kunnen misslaan. Als het niet zo triest was, zou het inderdaad lachwekkend zijn.

Niek Deen

Meer ingezonden artikelen over de crisis:

Onderlingen overeenstemming is niet haalbaar (Herald Vale)
Crisis houdt ook kansen in (Marten Fernhout)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -