Rijkswaterstaat is gestart met de aanbesteding van de nieuwe grote zeesluis in IJmuiden. De aanbestedingsprocedure moet resulteren in een publiek-private samenwerking in de vorm van een DBFM-contract. Hierbij wordt een aannemersconsortium verantwoordelijk voor ontwerp, aanleg, financiering en 26 jaar onderhoud van de nieuwe zeesluis.
Met de gekozen contractvorm vindt de betaling plaats op basis van beschikbaarheid van de zeesluis. Volgens het voorkeursbesluit uit 2012 wordt de zeesluis 500 meter lang, minimaal 65 meter breed en 18 meter diep. De bouw moet begin 2016 starten.
Concurrentiegerichte dialoog
De bouw van de nieuwe grote zeesluis wordt via een Europese aanbesteding gegund. De aanbesteding vindt plaats door middel van een ‘concurrentiegerichte dialoog’. Dit houdt in dat er gedurende de aanbesteding intensief overleg plaatsvindt tussen Rijkswaterstaat en de gegadigde aannemerscombinaties. De gehele procedure van aanbesteding neemt ruim een jaar in beslag.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen met de gemeente Velsen aan de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De Europese Unie steunt het project met TEN-T-subsidie.
De huidige Noordersluis (1929) is aan vervanging toe. Om ruimte te bieden aan de schaalvergroting van bulk, vracht- en cruiseschepen wordt de nieuwe sluis groter en eerder aangelegd.
De nieuwe grote zeesluis moet zorgen voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven aan het Noordzeekanaal. Naast de scheepvaartfunctie dient de sluis als primaire waterkering voor een groot deel van Noordwest-Nederland. Naar verwachting is de nieuwe sluis in 2019 gereed.