Onlangs is het RH2IWER-project van start gegaan. Daarmee wil een internationaal consortium brandstofcelaangedreven binnenvaartschepen op waterstof ontwikkelen en de uitrol ervan versnellen.
RH2IWER staat voor Renewable Hydrogen² for Inland Waterway Emission Reduction. Het consortium laat zes schepen van verschillende types en lengtes bouwen. Het gaat onder meer om container-, bulk- en tankschepen. Het geïnstalleerd vermogen varieert van 0,6 tot ongeveer 2 MW.
Standaardisering
Het project wordt gecoördineerd door het VTT Technical Research Centre of Finland. Andere kennisinstellingen zijn Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), University of Genova en H2Boat.
Vijf rederijen nemen deel: Compagnie Fluviale de Transport, DFDS, Future Proof Shipping, Theo Pouw en de Verenigde Tankrederij. Verder doen twee van de belangrijkste producenten van maritieme brandstofcellen, Ballard Europe en Nedstack, en de toonaangevende waterstofleverancier Air Liquide. Door te werken aan gestandaardiseerde brandstofcellen en waterstofsystemen moeten de technologieën gemakkelijker en sneller toepasbaar worden in de binnenvaart.
Demonstratieschepen
Door te werken aan gestandaardiseerde oplossingen en de nieuwste technologieën te demonstreren, wil het consortium het gebruik van brandstofcel- en waterstofoplossingen in de Europese binnenvaart stimuleren. Dit kan de milieuprestaties van de binnenvaart aanzienlijk verbeteren en in de toekomst wellicht de uitstoot van de gehele vloot elimineren. De zes demonstratieschepen binnen RH2IWER vertegenwoordigen ongeveer 80 procent van de drogelading- en tankschepen op de Rijn en op de Donau.
Baanbrekend
“We zijn verheugd deel uit te maken van dit baanbrekende initiatief dat een revolutie teweegbrengt in de binnenvaart”, zei coördinator Jyrki Mikkola van het VTT Technical Research Centre of Finland bij de start. “De lessen die we leren bij het ontwikkelen van brandstofcel- en waterstofoplossingen voor de binnenvaartschepen in dit project, kunnen direct worden toegepast op tal van andere vaartuigen in Europa, wat de uitstoot van broeikasgassen direct drastisch zou verminderen.”
Waterstofmobiliteit
RH2IWER loopt tot 31 augustus 2027 en heeft een totaalbudget van 20,5 miljoen euro. Daarvan is 15 miljoen euro afkomstig van het publiek-private partnership Clean Hydrogen Joint Undertaking, opgezet door de Europese Unie.
Bart Biebuyck van Clean Hydrogen Joint Undertaking vertelt: “Het RH2IWER-project zal met de introductie van een vloot van zes binnenvaartschepen de waterstofmobiliteit in Nederland en België voor binnenwateren mogelijk maken. De diversiteit aan vaartuigtypen in combinatie met de veelzijdigheid van de waterstofvoorziening zullen het repliceren van waterstofgebaseerde emissievrije navigatie elders in Europa vereenvoudigen.”