- Advertentie -
- Advertentie -

Eric Clapton

- Advertentie -

Delen

Onderhoud en modernisering van de vaarwegen zijn noodzakelijke voorwaarden voor positieverbetering van de binnenvaart. Dat wil niet zeggen dat de positie van de binnenvaart verbetert door onderhoud en modernisering van de vaarwegen. Je hebt dure, perfect passende hardloopschoenen nodig om records in de atletiek te kunnen breken maar niet iedereen die dergelijke schoenen kan kopen, kan ook Olympisch kampioen hardrennen worden. Als je een Gibson-gitaar hebt, ben je nog geen Eric Clapton. Maar ja, zelfs Eric Clapton was geen Eric Clapton geweest zonder gitaar (vul de rest zelf maar in: geen Shakespeare zonder pen en papier, geen Karel Appel zonder pot verf, geen Johan Cruijff zonder bal, geen Willem-Alexander zonder Máxima). 

Fantastisch dus dat mevrouw Frieda Brepoels, bestuursvoorzitter van de Vlaamse Waterweg, inze op het onderhoud van ‘onze waterwegen’. Daarmee wil ze eraan bijdragen dat het aandeel van de scheepvaart in het goederenvervoer wordt vergroot van 13 naar 20 procent. Persoonlijk denk ik dat daar nog wel een paar procentjes bij mogen. 

Het is fijn (en noodzakelijk) dat de Vlaamse beheerder van de vaarwegen investeert in de toekomst van de binnenvaart. Het geeft je het gevoel dat er vertrouwen is in de toekomstige rol van de binnenvaart. Maar wel met beide beentjes op de grond blij­ven. Laten we eerlijk zijn: er wordt geen pond meer vervoerd per schip omdat de sluizen op afstand worden bediend vanuit een hypermoderne centrale.Frieda wil ook wel een stapje verder gaan in de stimulering van de binnenvaart, onder andere door financiering van de kaaimuren. ‘Kaaimuren’ is Vlaams voor plaatsen waar overslagterminals zich kunnen vestigen. Ook zo’n typisch geval van hardloopschoenen, maar even onmisbaar als onderhoud van vaarwegen voor de toekomstige groei van de binnenvaart. Deze hardloopschoenen worden gefinancierd met relance­middelen. Daar moest ik even twee keer naar kijken (op Google Translate). ‘Relance’ is Frans voor ‘herstart’. 

Autonoom varen en innovaties die de binnenvaart vooruit moeten helpen vindt ze ook belangrijk, maar die mag het bedrijfsleven zelf financieren. Je moet natuurlijk niet alle uitdagingen wegnemen bij de mensen die wel willen trainen voor die Olympische medaille. Frieda begrijpt heel goed dat ze die topsporters wel een kans moet geven. Bijvoorbeeld door vergroting van de waterweg tot schepen van 1.350 ton in het kanaal naar Charleroi. 

Frieda is te prijzen hoor, ze identificeert zich met de binnenvaart als ze zegt dat ‘we in moeilijke tijden onze slagkracht hebben getoond’. Echt tof hoor. Maar ja, ze blijft een gitaarbouwer, ze wordt nooit Eric Clapton.

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -