- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDaniël Gausch bouwt Eventus voor zoon Steffen

Daniël Gausch bouwt Eventus voor zoon Steffen

- Advertentie -

Delen

Steffen Gausch is nog maar 21 jaar en nu al kapitein op een gloednieuw schip. Hij heeft de dagelijkse leiding op de 2662 ton grote tanker Eventus. Daarmee vaart hij voor GT GmbH, de rederij van zijn ouders Daniël en Karin Gausch uit Greffern aan de Bovenrijn. En om het hele verhaal in de familie te houden, is het schip gebouwd bij Groningen Shipyards, de werf in Waterhuizen aan het Winschoterdiep waar eveneens zijn vader, samen met diens zakenpartner Christian Hochbein, de scepter zwaait.
Eventus is Latijn en staat voor de combinatie van gebeurtenis en resultaat. De naam werd toevallig gekozen, door toedoen van Steffen Gauschs grootvader Roman Schuhmertel.

Piz Bever
De Eventus is het tweede schip dat vaart onder de vlag van GT. Het bedrijf werd in 2001 opgericht toen Daniël Gausch als zelfstandige in het transport van stookolie aan de slag ging met de olietanker Piz Bever, genoemd naar een Zwitserse berg. “We kochten dat schip van een Zwitserse firma. Bovendien werkte ik daarvoor twintig jaar in Zwitserland; vandaar”, legt Gausch senior uit.
In 2004 werd de Piz Bever voorzien van een nieuw, dubbelwandig midden- en voorschip en een nieuwe motor. Gausch: “Een grondige renovatie, maar destijds beter verantwoord dan nieuwbouw.”

(foto Groningen Shipyards)

Gausch besloot tot nieuwbouw van een tweede tanker op zijn eigen werf toen duidelijk werd dat het niet heel lang meer zou duren voordat zijn nazaat de benodigde papieren zou behalen. Steffen voer eerder bij zijn ouders aan boord en werkte daarnaast drie jaar als stuurman en schipper op de Victoria Jaegers van rederij Jaegers.

Ambitie
Steffen heeft zijn ambitie om zelfstandig te worden nooit onder stoelen of banken gestoken. Als kind van ondernemende ouders – zijn moeder Karin bestiert de dagelijkse gang van zaken bij GT – is het hem dan ook met de paplepel ingegoten. In de Eventus heeft hij een zakelijk belang van 20 procent. Zijn vader legt uit: “Ik ben trots dat hij de scheepvaart in gaat. Hoewel hij nog erg jong is, zie ik het helemaal in hem zitten. En dat zeg ik niet als vader, maar als ondernemer. Hij heeft het. Door hem een aandeel in de onderneming te geven kan hij aantonen dat hij de verantwoordelijkheid kan dragen.”
Daniël Gausch zat zelf achter de lessenaar tijdens de maidentrip, een reis van Amsterdam naar Basel. Zijn ogen glimmen als hij dit vertelt: “Ik zou zo weer willen varen. Dat kan natuurlijk niet, want ik heb een werf te leiden. Ik zit al geruime tijd van maandag tot en met vrijdag op Groningen Shipyards. Met kerst is de werf tien dagen gesloten. Dan ga ik met Karin en Steffen varen op de Eventus, heerlijk!”

Knipoog
De knipoog achter de vraag van de journalist wat hij nou eigenlijk vond van de werf waar zowel cascobouw als afbouw van zijn nieuwste aanwinst plaatsvond, lijkt Gausch in eerste instantie te ontgaan. Met een stalen gezicht steekt hij uitvoerig de loftrompet over Groningen Shipyards. Maar een twinkeling in zijn ogen verraadt hem al snel.
Steffen gaat met het 110 meter lange en 11,45 meter brede schip de Rijnvaart in, om voor bevrachter Parminer uit Basel te gaan varen op traject Rotterdam-Basel. Voor financiering van het schip klopte men aan bij de Bank Für Schifffahrt (BFS) in Hannover, al partner van Gausch vanaf diens eerste stappen als scheepvaartondernemer. “Onze verstandhouding is bijzonder goed.”

Techniek
Als hoofdmotor van de Eventus leverde Koedood een 1826 pk sterke Mitsubishi. De tandwielkast is een Reintjes WGF763 hydraulische keerkoppeling. Voorop staat als hulpset een Caterpillar van 447 kW met Marathon-generator, een Cummins van 153 kW en een Deutz van 41 kW. De laatste is in principe bedoeld voor stroomvoorziening van de woning bij gebrek aan walstroom. Achterop staat bovendien nog een Cummins van 59 kW.
Kampers pompservice leverde een ladingpomp van 128 kW, goed voor 400 kuub per uur. De ballastpomp is een Börger, die 300 kuub ballastwater per uur kan verpompen. De boegschroef is een 4-kanaals Verhaar Omega van 393 kW en de schroef (in straalbuis) een ProMarin van 1,80 meter in doorsnee. De stuurhuis- en woningbetimmering kwam voor rekening van Wessels uit Haren (Ems), dat eveneens de radarmast leverde. Radio Holland verzorgde de uitrusting van de lessenaar en Katlek & Brödlin uit Duisburg was verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Deymann uit Haren (Ems) verzorgde het leidingwerk, MCF de machinekamerinrichting op zowel voor- als achterschip en Freese uit Bremerhaven de coating en conservering.
Gausch: “Al deze bedrijven zijn inmiddels vaste partners bij de afbouw van al onze schepen. Je kunt het zien als conceptbouw: vaste partners met vaste processen, je leert van elkaar kennen wat je doet en hoe je werkt en daarmee kunnen wij schepen nog sneller afbouwen. De Eventus is in twintig weken gebouwd.”

Lovende woorden heeft Gausch voor Christian Hochbein, met wie hij co-eigenaar is van Groningen Shipyards. “Veel meer nog dan zakenpartners zijn wij goede vrienden. Zijn inbreng bij de bouw van de Eventus was ons zeer waardevol en daarvoor zijn wij hem bijzonder erkentelijk.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -