- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEnergy 5 is ‘van de streep’

Energy 5 is ‘van de streep’

- Advertentie -

Delen

Met de 26 meter lange bunkermast, het dubbelleidingsysteem en Bornemann verpakt in een warme jas waarmee de greep van de winter buiten de deur blijft, laat het zich gemakkelijk raden, waarvoor Kooren vof deze Energy 5 heeft gerealiseerd. Overigens is met het kenmerk van ‘Kooren-scheepsuitvoering’ en het Argos Ceebunkers blauw-groene signaal de charteraar ook al niet zo moeilijk te raden.

Toen de Atlantic Progress, Somtrans XXVI, Vinotra 10 en de VT Vorstenbosch eenmaal ‘van de streep’ waren bij Smits Machinefabriek ging de inbouw van de Energy 5 voor Kooren vof als een speer. Als we de werkvloer oplopen krijgt de afnemende scheepsinstallatie-business een gezicht. De werf ligt er bij als een markt met lege kramen, zonder mensen. Weliswaar zijn er nog vier casco’s geparkeerd, ‘die als schildersdoeken klaar staan om te worden ingekleurd’,

Afsluiters
“De Energy 5 afbouwen was een mooie ervaring”, zegt Peter Boon, die samen met Kees Kooren dagelijks de vinger aan de pols hield. “Wanneer je tegen Dick van Staveren – die reeds het vijfde schip voor Kooren intimmerde – zegt: ‘Kopieer de Vinotra 10, maar dan ietsje kleiner’, weet hij precies wat je bedoelt. Dat naar voren, rechts en links kunnen weglopen bij de lessenaar is in de praktijk erg handig. Wat we goed en mooi vinden veranderen we niet!”

(foto’s Johan de Witte)

De indeling, wandmeubels, keuken en het kleurenschema hebben Peter, Erik Kooren en zijn partner Tamara Rijnders, bedacht, waarna Dick van Staveren de schetsen omzette in een moderne woning.
Peter Boon, vanaf 16 jaar in de natte lading, was samen met Erik Kooren al eens eerder betrokken bij nieuwbouw, van de 86 meter lange Megan. Peter staat niet alleen aan het roer op deze tanker, hij participeert er ook in. “Wanneer je wordt betrokken bij een afbouw en er ook mee vaart, ervaar je praktische dingen die je bij een volgende nieuwbouw kunt gebruiken.”
“Bij dit schip is veel aandacht besteed aan het dubbelleidingsysteem waarmee gescheiden HFO en MDO gebunkerd kan worden. Jan Klop van VeKa Piping & Industry heeft het systeem zodanig geëngineerd dat vrijwel alle afsluiters zich aan bakboord bevinden, waarbij trappenlopen van bak- naar stuurboord onnodig is.

Ultrasone flowmeter
De supervisie over de machinekamerleidingen kreeg Willem Berghuis van Berghuis Maritiem in opdracht van VeKa Piping. Hij had een ‘hell of a job’ om in de krappe ruimte toch alle systemen te installeren en onder de vloerplaten te houden. Het lukte hem wonderwel dankzij creatieve oplossingen, zoals een lenskast in 90 graden hoekopstelling.
SKB legde de vloer met de precisie van mozaïek. Uniek aan boord zijn de ijkwaardige Krohne ultrasone flowmeter. Deze is door het NMI geijkt en registreert de afgifte met de grootst mogelijke zuiverheid. “Transparantie naar de klant, daar gaat het om.”

Kopie van mts Megan
De Energy 5 wordt onder charter toegevoegd aan de vloot van Argos Ceebunkers voor bunkerservice aan kleine zeevaart en ferries. Het 110 x 11,45 meter grote casco is samengesteld uit secties van diverse werven, waaronder het Poolse Plock en Holland Shipyard.
Er zijn tien tanks en twee ladingpompen. Een Aalborg ketel houdt de lading op temperatuur. Voor het pompbedrijf en de Veth Jet-kopschroef zijn er Scania-motoren en Sisu-aggregaten leveren de boordenergie.
Het scheepsmodel is een kopie van het mts Megan, eveneens een schip van Kooren. Voor de proefvaart op koers naar het Vuile Gat wist kapitein Henny van der Hoeff reeds dat deze bunkertanker met zijn veiligheid en vaareigenschappen cum laude zou slagen. Hij kreeg gelijk. “Met een 16 cilinder Mitsubishi en Van der Velden-roeren manoeuvreert hij als een scheermes.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -