- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuwe ms Archimedes is iets aparts

Nieuwe ms Archimedes is iets aparts

- Advertentie -

Delen

Het nieuwe ms Archimedes van Dick, Riet en Matthijs Middelkoop is echt iets bijzonders. Weinig is standaard aan de inrichting van het 110 meter lange en 11,45 meter brede schip. Met gebruik van niet alledaagse materialen en markante kleurstellingen heeft de familie Middelkoop de Archimedes onmiskenbaar een eigen gezicht gegeven. Paars en zilver in het stuurhuis, rood in de keuken. Met gebruik van houtsoorten als palissander, wortelnoten en mahonie en veelvuldig gebruik van natuursteen in onder meer keuken en stuurhuis en als traptreden, en een afbeelding in folie van de naamgever van het schip, de oude Griekse wis- en sterrenkundige, op de zijkant van het schip heeft de Archimedes heel wat markante elementen te bieden.

In onder meer de keuken en het stuurhuis is natuursteen gebruikt. (foto’s Jan Johan ten Have)

Dat is de onmiskenbare inbreng van Dick en Riet Middelkoop, die de inrichters van het schip veel uitdagingen te bieden hadden. Zo werden er op diverse plaatsen metallic lakken gebruikt en moesten de bijzondere houtsoorten vaak nog net even extra op kleur worden gebracht.

Bespreekbaar
“Als je iets aparts wilt, dan moet je daarvoor op pad”, vertelt Bert Admiraal van Admiraal jacht- en scheepsbetimmeringen, verantwoordelijk voor de afbouw van de Archimedes. “Maar met Dick onderweg zijn om materialen uit te zoeken was bepaald geen straf. Het was bijzonder prettig samenwerken met Dick, die goed op de hoogte is en alles bespreekbaar maakte.”
Het was niet de eerste keer dat Admiraal betrokken was bij de bouw van een schip van Middelkoop. In 2007 verzorgde de werf in Hasselt de betimmering van de eerste Thales, waarvan het casco werd gebouwd bij Poppen in Zwartsluis. De tweede Thales – door de nieuwe eigenaar en broer van Dick inmiddels omgedoopt tot Esperance – werd gebouwd bij Tinnemans in Maasbracht en voor Thales nummer 3 de oorspronkelijke naam van de Archimedes) toog de uit Krimpen afkomstige familie Middelkoop weer naar Noord-Nederland.

Wout Liezen
Met een tekening in de hand – een ontwerp dan Middelkoop zelf maakte in samenwerking met Poppen en Vranken – wandelde Middelkoop in 2008 de werf van Wout Liezen in Meppel op. Liezen bouwde op dat moment het casco voor de Adelvotis, het eerste complete nieuwbouwcasco dat daar ooit werd gebouwd. De roem snelde dat exclusieve schip snel vooruit.
Dat begon bij het casco. “Daar zat geen vingerhoed vol plamuur aan”, zegt Wout Liezen. “Wij leveren kwaliteit en doen daaraan geen concessies. Dat had Middelkoop blijkbaar ook gehoord, want die vertelde mij meteen: ‘Jij gaat de Thales 3 bouwen.’ En zo geschiedde; we waren er in een mum van tijd uit.”
Voor Wout Liezen was de bouw van het casco van de Archimedes sinds 1965 de tweede complete cascobouw. “Nieuwbouw is niet onze core business”, vertelt Liezen. “Van oudsher is dat onderhoud en reparatie. Maar op zo’n specifiek verzoek gingen wij graag in. We hebben het schip gebouwd in twee delen, van 45 en 65 meter. Die delen zijn bij Poppen aan elkaar gezet. Uiteindelijk was het casco zo strak als een personenauto, daar zijn wij bijzonder trots op.” Het snijwerk voor de Archimedes werd wederom verzorgd door Tinnemans.
De bouw van het casco liep enige vertraging op. Een misrekening van een ingehuurd kraanbedrijf kostte zestien dagen. ”De firma Mammoet deed vanaf dat moment het hijswerk. En dat gebeurde helemaal naar wens”, zegt Liezen.

Winter
Op het moment dat de scheepsdelen bij Poppen in elkaar werden gezet, viel de winter in. “Het begon dermate hard te vriezen dat het onverantwoord werd om het casco terug te slepen naar Meppel. Daardoor moesten wij onze werkzaamheden afronden voor de kade bij Admiraal. Dat is logischerwijs een stuk minder efficiënt dan wanneer het schip bij onszelf op de werf zou hebben gelegen. Zo zorgden sneeuw en ijs voor nog eens flink wat hinder en daarmee vertraging.”

Markant kleurgebruik, ook in de badkamer.

De samenwerking met de familie Middelkoop verliep voor Wout Liezen bijzonder aangenaam. “Fijne mensen”, zegt hij. “Zij woonden bijna een jaar in de bedrijfswoning op onze werf. Als je zo lang zo nauw met elkaar samenwerkt en zelfs samenleeft, moet je elkaar goed verstaan. Middelkoop is een man met veel ervaring, zeer terzakekundig. Hij wilde zelf een groot aandeel in de bouw. Zo kocht hij zelf de componenten voor het schip bij elkaar. Wij stelden ons heel flexibel op en dat was de bron voor een uitstekende samenwerking. Middelkoop was voor ons een toegevoegde waarde bij de bouw van dit casco.”

De Archimedes heeft een laadvermogen van 3380 ton en een containercapaciteit van 208 TEU. Hoofdmotor is een 1520 kW sterke MTU 16V4000 M61R. De machinekamerinbouw is nu – anders dan destijds bij de Thales – ook verzorgd door Admiraal.
De Archimedes is verder uitgerust met twee Van Ballegooij-boegschroeven die worden aangedreven door twee Dafs KMD-WS 430.2. De twee hulpmotoren zijn van John Deere en Mitsubishi.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -