Spoorbrug over Rozenburgsesluis ligt

0
(foto Havenbedrijf Rotterdam)

De plaatsing van de 177 meter lange spoorbrug over de Rozenburgsesluis is dit weekend succesvol verlopen. Zaterdagavond 4 april lag de brug op zijn plaats. Dat gebeurde even vóór 18.00 uur, eerder dan gepland.

De spoorbrug vormt een belangrijk onderdeel van het Theemswegtracé. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein over dit nieuwe tracé.

De brug, gebouwd door Iemants uit België, weegt 4.500 ton en is 176,80 meter lang.  Met een breedte van 20 meter is er genoeg ruimte voor een dubbelspoor.

Knelpunt

Het Theemswegtracé is een 300 miljoen euro kostende oplossing voor het knelpunt dat de Calandbrug is. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang tot de Brittanniëhaven.

“Het Theemswegtracé past in het beleid van het Havenbedrijf om de achterlandverbindingen te verduurzamen en het spoor-, weg- en scheepvaartverkeer efficiënter te maken. Door de groei van het spoorvervoer en de toename van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé lost dit knelpunt op”, aldus Ronald Paul, COO van Havenbedrijf Rotterdam.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.