De eerste deelnemers van de allereerste opleiding tot machinist aan het Scheepvaart en Transport College (STC) mochten vrijdag 24 december hun diploma in ontvangst nemen. Deze nieuwe opleiding verkort de looptijd naar de stempel ‘machinist’ in het dienstboekje van zes naar één jaar.
De sfeer zit er vrijdag 24 december goed in bij de deelnemers van de machinistenopleiding. Net voor de kerst voelt deze uitreiking als een extra kerstcadeautje. Aan een tafel in de trapsgewijs ingedeelde kantine van het STC zijn ze druk met elkaar in gesprek. Ondanks de verschillende achtergronden van de deelnemers is de taal geen obstakel, ze doen het gewoon in het Engels. De docent die hen tijdens het traject heeft begeleid, hangt over de rand van de hogere sectie en praat gezellig mee.
Scylla
De deelnemers zijn allemaal in dienst van cruiserederij Scylla. De reder heeft 39 schepen varen en zocht naar een oplossing voor het ontbreken van een opleiding tot machinist in de binnenvaart. Niet alleen omdat voor de stempel zes jaar vaartijd verplicht was, maar ook omdat er weinig technische kennis was van de systemen aan boord. “Aan boord van onze schepen hebben we veel elektronische apparatuur zoals koel-, grijswater- en verwarmingssystemen. Daar is gewoon specifieke kennis voor nodig”, aldus Christian Scherpenisse.
Christian, QNSE-manager bij Scylla, is vandaag ook aanwezig op de STC-locatie aan de Lloydstraat in Rotterdam om de uitreiking bij te wonen. “Scylla heeft nauw samengewerkt met het STC bij het opzetten van deze opleiding.” Zo heeft de rederij meegedacht over de inhoudelijke onderwerpen en toegang gegeven tot de tekeningen en de systemen. “De opleiding sluit dan ook goed aan bij de behoeftes van de riviercruisesector. We hopen hier weer een nog jaren van te profiteren en zijn erg blij met het resultaat”, zegt Christian.
Eerste keer
Het STC en Scylla werken al langer samen, zo vertelt Harm Bergsma, unitmanager bij het STC. “Al sinds 2012 zijn wij trainer voor Scylla. We verzorgen onder andere opfriscursussen, simulatortrainingen voor hun personeel en opleidingen voor matrozen. Ze zijn zelfs een keer met een cruiseschip hier aan de kade komen liggen. Maar een heel nieuwe, nog niet bestaande opleiding opzetten was voor ons ook de eerste keer.”
Het opzetten van een nieuwe opleiding ging dan ook niet zonder slag of stoot. Door de wet- en regelgeving was het niet mogelijk om zomaar een nieuwe opleiding te mogen starten. Al in mei 2017 werd het eerste verzoek om de wetgeving aan te passen verstuurd. Maar het STC kreeg nul op het rekest. “We moesten ons maar melden voor een mbo-opleiding. Helaas moet een mbo-opleiding Nederlandstalig zijn, en dat is een beetje lastig voor anderstalig personeel.”
Goedgekeurd
Mede onder druk van brancheorganisaties, zoals BLN-Schuttevaer, en Scylla is het STC toch gelukt om een opleiding op te zetten. De opleiding is goedgekeurd door de Centrale Rijnvaartcommissie en het CBR. De opleiding duurt een jaar en de enige vereiste is een leeftijd van 21 jaar of ouder. Het STC heeft de opleiding opgedeeld in drie tijdsvakken van vier maanden. “In die vier maanden moet je één week naar school, blended learning noemen we dat”, zegt Harm Bergsma.
In januari 2019 startte de pilot dan eindelijk. Twaalf medewerkers van Scylla schreven zich in voor de opleiding. “De basis van de opleiding is voor iedereen hetzelfde, maar een deel is specifiek ingericht voor Scylla”, zegt Harm Bergsma.
Corona
De eerste en tweede praktijkweek verliepen volgens plan, maar voor de derde week gooide corona roet in het eten. “Het CBR sloot tijdelijk de deuren. Die moeten toezicht houden tijdens onze praktijkweken, zonder het CBR hebben wij geen lesbevoegdheid.”
Bijna anderhalf jaar later is de opleiding toch afgerond. Nu de eerste deelnemers eindelijk hun diploma in ontvangst mogen nemen, kijkt Harm Bergsma met een goed gevoel terug op de periode die achter hen ligt. “Vooral op de samenwerking: van niks naar een erkend traject. Anderstaligen worden niet geëxamineerd in Nederland, dus dit is echt uniek. Het is echt een mooie mijlpaal en overwinning.”
tekst: Niels Hummel