- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste boord-boord-overslag op Maasvlakte 2

Eerste boord-boord-overslag op Maasvlakte 2

- Advertentie -

Delen

De containerterminals zijn er nog niet in bedrijf maar de eerste overslag op Maasvlakte 2 is een feit. Afgelopen weekend werden op een van de twee speciaal ingerichte ligplaatsen olieproducten overgeslagen. De Blue Marlin en de Chemtrans Sea hadden de primeur.

Omdat de ligplaatsen beschut zijn kan er sneller, bedrijfszekerder en veiliger gewerkt worden dan bij overslag op open zee. De overslagfaciliteiten in de noordwest hoek van Maasvlakte 2 zijn een uitbreiding van de bestaande boord-boord-locaties in de haven.

Minder risico
Voor de nieuwe ligplaatsen zijn twee maal acht grote palen geplaatst. Hieraan kunnen schepen met een lengte van 225 tot 350 meter afmeren. De maximale waterdiepte bedraagt 23,65 meter NAP. Er kunnen zowel brandstoffen en andere vloeibare lading als droge massagoederen als kolen en granen worden overgeslagen. Daarnaast zijn het plaatsen waar schepen in nood terecht kunnen.

Op palen 90, onder in beeld, laadt de Chemtrans Sea olieproducten uit de Blue Marlin. Op Palen 91 ligt de Princimar Loyalty. (foto Aeroview/Havenbedrijf Rotterdam)

De investeringen voor de ligplaatsen bedroegen ongeveer 9 miljoen euro. Met de nieuwe locatie wil het Havenbedrijf Rotterdam overslag aantrekken die nu boord-boord op zee plaatsvindt. Dat gebeurt onder voor andere de Zuidoostkust van Engeland (Southwold) en bij Denemarken (Skagen). Dat levert milieu- en veiligheidsrisico’s op. In de haven zijn de risico’s veel kleiner en levert de overslag bedrijvigheid op voor dienstverleners.

Uitbreiding capaciteit
De overslag van droge bulk op de nieuwe ligplaatsen betekent een uitbreiding van de totale capaciteit van de bulkterminals in de Rotterdamse haven. De drijfkranen die gebruikt worden bij de overslag van dit type lading worden hoofdzakelijk geleverd door deze terminals.
Bas Hennissen, directeur Procesindustrie en Massagoed bij Havenbedrijf Rotterdam, is blij met de capaciteitsuitbreiding. ‘In Rotterdam zijn we altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om onze dienstverlening uit te breiden. Hier snijdt het mes aan twee kanten. Nieuwe business kan worden aangetrokken door en voor onze klanten. Tegelijkertijd brengen we de milieurisico’s die ontstaan bij boord-boord-overslag op zee terug.’

Efficiënt gebruik van de ruimte
De nieuwe overslagfaciliteit is mogelijk doordat de invulling van Maasvlakte 2 gefaseerd plaatsvindt. Om braakliggend terrein tot een minimum te beperken, wacht het Havenbedrijf Rotterdam met het opspuiten van nieuw terrein tot ontwikkelingen in de markt daarom vragen.
De toepassing van boord-boord-overslag is zodoende efficiënt gebruik van ruimte die tijdelijk beschikbaar is. Maasvlakte 2 biedt in de toekomst ruimte voor nog eens 300 hectare nieuw bedrijfsterrein.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -