Eerste BlueTEC-platform effent weg voor getijdenenergie

0

Donderdag 9 april heeft Francine Giskes burgemeester van Texel het eerste BlueTEC-platform voor getijdenenergie gedoopt als BlueTEC Texel. Dat gebeurde op de kade van Port of Den Helder. Het drijvende platform, dat onder water een getijdenturbine huisvest, zal binnenkort worden geïnstalleerd ten zuiden van het eiland Texel. Daar gaat het schone elektriciteit  leveren aan het Nederlandse elektriciteitsnet.

Illustration BlueTEC (lowres)Deze eerste BlueTEC is een kant-en-klaar demonstratieplatform bedoeld voor afgelegen locaties over de hele wereld, zoals eilanden in Indonesië, de Filippijnen of de Grote Oceaan. Het vormt tevens het begin van de verdere ontwikkeling van getijdenplatforms met een hogere capaciteit, die in grote aantallen kunnen worden toegepast in getijdenfarms.

 

Bluewater

Het is  voor het eerst dat er een compleet, geïntegreerd getijdenenergiesysteem op de markt wordt gebracht. ‘Wij zijn enorm blij dat we deze prachtige mijlpaal hebben bereikt: ons eerste drijvende demonstratie-getijdenplatform’, vertelt Allard van Hoeken. Hij is hoofd Nieuwe Energie bij Bluewater, het bedrijf dat het voortouw heeft in het samenwerkingsverband van Nederlandse bedrijven die BlueTEC ontwikkelden.

De kernactiviteit van Bluewater is het ontwerpen, leveren en opereren van FPSO- (Floating Production, Storage and Offloading) en SPM-systemen (Single Point Mooring). De afdeling New Energy gebruikt deze kennis en ervaring om geavanceerde technologie te ontwikkelen voor het genereren van schone en duurzame energie, te beginnen met getijdenenergie.

Bluewater New Energy is de initiatiefnemer en projectleider van de ontwikkeling van het BlueTEC getijdenproject bij Texel. De eerste activiteiten voor dit project startten in 2009.

 

Allard van Hoeken.
Allard van Hoeken.

Doorbraak

‘Op basis van onze ervaring zijn wij er van overtuigd dat drijvende platforms een doorbraak in de getijdenenergie brengen’, zegt Van Hoeken. ‘De wereldwijde potentie van getijdenenergie is enorm. Terwijl we met kleinere platforms beginnen, willen we uiteindelijk grote getijdenfarms ontwerpen, bouwen en beheren, die enkele honderden MW’s produceren, met 2-3 MW BlueTEC-units.’

‘Het is prachtig om te zien hoe het Texelse getijdenenergieproject werkelijkheid is geworden’, voegt Van Hoeken nog toe. ‘Deze dag brengt ons dichter bij ons doel om een alles-in-één-platform voor getijdenenergie op de markt te brengen en daarmee schone, lokale en oneindig energie aan de wereld te leveren.’

 

In maart was het platform gereed. toen werd het in Amsterdam aan de vakpers gepresenteerd.
In maart was het platform gereed. toen werd het in Amsterdam aan de vakpers gepresenteerd.

Wereldwijde markt

In de komende weken zal het platform voor de kust van Texel worden geïnstalleerd en op het Nederlandse elektriciteitsnetwerk worden aangesloten – met als doel om vóór de zomer de eerste elektriciteit te produceren. Het drijvende platform zal daar enkele jaren elektriciteit blijven produceren.

In die periode worden verschillende turbines getest van specialisten Tocardo en Schottel. De kwetsbare elektronische apparatuur is veilig opgeborgen binnen in de drijvende romp, gemakkelijk toegankelijk waardoor inspectie, onderhoud en reparatie eenvoudig mogelijk is.

Het platform is gericht op de wereldwijde markt. Het kan worden verscheept als zeecontainers en kan overal ter wereld geïnstalleerd worden, om schone elektriciteit te leveren aan afgelegen gebieden en kleine eilanden, waarbij het de dure en vervuilende energie uit dieselgeneratoren kan vervangen. Een belangrijk voordeel van getijdenenergie is haar voorspelbaarheid en consistentie, waarmee het stabiliteit brengt in lokale elektriciteitsnetwerken.

 

Partners

Het project maakt gebruik van de kennis en ervaring van gespecialiseerd bedrijven uit de scheepsbouw en offshore: Bluewater, Damen/Niron Staal, Van Oord/Acta Marine, Vryhof Anchors, TKF, Tocardo, Schottel Hydro, NIOZ, Tidal Testing Centre, Nylacast, Port of Den Helder.

‘Dit project kan dankzij de nauwe samenwerking tussen alle partners worden gerealiseerd. Iedereen heeft een groot enthousiasme laten zien – het is geweldig om daarvan deel uit te maken’, aldus Van Hoeken. Het project gaat tevens ondersteund worden door het Waddenfonds en mogelijk ook door de RVO.

 

Modulaire voordelen

Het platform werd samengesteld op basis van Damens modulaire scheepssysteem – een flexibel product dat kan worden toegepast op de constructie van een breed spectrum aan vaartuigen, van dregboten en golfbrekers tot veerponten en brugschepen.

Het platform bestaat uit drie standaardmodules ter grootte van zeecontainers. De combinatie van de efficiëntie van containertransport met een eenvoudige installatie zorgt ervoor dat het platform overal ter wereld kan worden getransporteerd en geïnstalleerd.

Het platform is uit modules opgebouwd. een concept uit de koker van Damen Shipyards.
Het platform is uit modules opgebouwd. een concept uit de koker van Damen Shipyards.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.