- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouw“Eerbetoon aan mijn vader”

“Eerbetoon aan mijn vader”

- Advertentie -

Delen

Alles wat hij over het varen moest weten, leerde Markus Reich bij z’n vader aan boord. Tegenwoordig heeft hij zelf vier tankers en geeft hij zijn vakkennis op zijn beurt door aan zijn zoons. In Duisburg doopte de familie Reich onlangs haar nieuwe tankschip: de Werner Reich.
 
De vorige tankers van Reich Schifffahrtsbetriebe zijn vernoemd naar Markus’ dochters Saskia en Svenja en zijn echtgenote Heike. De Werner Reich is een eerbetoon aan zijn drie jaar geleden overleden vader Werner. 
 

 

Markus Reich bij de doop in Duisburg. (foto’s Sarah De Preter)

Markus Reich is tevreden met de nieuwe tanker, hoewel dit niet het schip is dat hij oorspronkelijk wilde bouwen. “Ik had een heel andere tanker besteld, maar het casco werd niet volgens afspraak geleverd. Uiteindelijk heb ik het contract ontbonden. Bij scheepswerf Gelria lag een aantal schepen zo goed als klaar. Deze tanker sloot het best aan bij mijn wensen.”
“Het casco komt uit Plock, waar ook de Svenja gebouwd is. Ik weet dat daar goede kwaliteit vandaan komt.” 
 
Financiering
De Werner Reich is 110 meter lang en 11 meter breed, met een laadvermogen van 2.493 ton. Het schip wordt bevracht door rederij Jaegers en zal minerale oliën en chemische producten vervoeren.
Markus Reich heeft zijn nieuwe aanwinst helemaal zelf gefinancierd, zonder ondersteuning door derden. 
Hoe kreeg hij dat in de huidige tijd voor elkaar? “Het financieringsplan lag al klaar voor het uitbreken van de financiële crisis. Maar los daarvan hebben wij de voorbije jaren bewezen dat we ons vak verstaan. Rabobank Shipping toonde meteen vertrouwen in dit project.”
 
Breed
Markus en Heike Reich begonnen in 1994 hun eigen scheepvaartonderneming en hebben hun vloot stapsgewijs uitgebreid. Hun tankers hebben allemaal verschillende formaten om zo breed mogelijk actief te kunnen zijn in de markt. In deze moeilijke tijden is dat een voordeel. 
Toch maakt ook Reich zich soms zorgen over de ontwikkelingen in de tankvaart. “Het is de vraag hoe lang verladers nog tarieven kunnen betalen waarmee scheepseigenaren de banken tevreden kunnen houden? Het zal pas echt beter worden als er flink wat enkelwandige tankers de markt verlaten, maar dat duurt nog een paar jaar.”
 
Geheim
Bij Reich Schifffahrtsbetriebe werken momenteel 42 mensen in loondienst. Het bedrijf leidt bovendien jonge mensen op tot binnenschipper. Dit jaar heeft Reich zeven jongeren in opleiding. Hoewel het niet gemakkelijk is om gekwalificeerde personeelsleden te vinden, krijgt hij het toch steeds voor elkaar. 

Wat is zijn geheim? “Onze goede naam. We betalen op tijd, de bemanningsleden kunnen op tijd hun vrije dagen opnemen en er heerst een prettige sfeer aan boord van onze schepen. Mensen vertellen dat aan elkaar door. Eén van de vier kapiteins op de Werner Reich is Peter Fendel. Hij kwam bij ons in dienst op aanraden van zijn broer, die ook kapitein is.”
Zelf legt Markus Reich zich voornamelijk toe op het management van zijn onderneming. Alleen bij hoge nood springt hij nog wel eens in aan boord. 
 
Zoons
Sinds kort leidt hij ook zijn twee zoons Sebastian en Sören op. “Een complete verrassing, want ze hebben altijd gezegd dat ze liever iets anders wilden gaan doen. Nu ze toch voor dit vak hebben gekozen, zijn ze natuurlijk mijn grote hoop.”
“Stap voor stap wil ik de onderneming aan hen overdragen. We beginnen bij de basis: leren varen, ervaring opdoen en de binnenvaartmarkt leren kennen.”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -