Een zaal vol verladers bij Holland Intermodal

0

Een groep studenten van Hogeschool Rotterdam volgde alles nauwgezet.

Studenten van de opleiding Logistiek en Technische Vervoerskunde op Hogeschool Rotterdam volgden nauwgezet wat er werd besproken bij Holland Intermodal, het congres, gezamenlijk georganiseerd door de voorlichtingsbureaus van binnenvaart, spoor en shortsea. Gezeten op de achterste rij van de overvolle zaal in het Delta Hotel in Vlaardingen maakten ze een verslag van wat er gebeurde. Enkelen van hen hadden het als een project gemaakt, anderen volgden het ‘uit interesse’.

Het meest opvallende van het congres was de bezetting van de zaal. Er was niemand van de overheid aanwezig, de 122 aangemelde aanwezigen waren vrijwel allemaal verladers of logistiek dienstverleners. Alleen dat al maakte het een succes. Donald Baan, manager achterlandlogistiek bij Havenbedrijf Rotterdam – de laatste spreker van de dag – merkte dan ook op dat ‘jullie degenen zijn, met wie we geen contract hebben’.
Dat contact werd dinsdagmiddag 22 november in Vlaardingen dus wel gelegd. De zaal zat bomvol en afgaande op de discussies rondom alle onderwerpen, was het een vruchtbare bijeenkomst. Een belangrijke boodschap aan de afwezige overheid dat de voorlichtingsbureaus hun steun waard zijn. Toevallig werd ook dinsdagavond een motie van de ChristenUnie in stemming gebracht waarin wordt gepleit voor continuering van de steun aan de voorlichtingsbureaus. Tijdens het congres verzochten verladers juist om een Europees netwerk van voorlichtingsbureaus die hen bij kunnen staan bij het bepalen van de ideale vervoersmethoden.

Een sfeervolle omgeving in het Delta Hotel, al vonden de meesten het jammer dat de gordijnen dicht gingen en niet naar de passerende schepen kon worden gekeken.

Modal shift
Holland Intermodal 2011 werd vakkundig geleid door Maarten van Biezen, teammanager Ruimte & Mobiliteit bij de stichting Natuur & Milieu. De drie voorlichtingsbureaus zijn het Rail Cargo Information Netherlands, Voorlichtingsbureau Schortsea en Bureau Voorlichting Binnenvaart. Van Biezen hield zijn gehoor onder andere voor dat modal shift de kleinste van drie mogelijkheden is om de CO2-uitstoot van het vervoer terug te dringen. De andere twee zijn efficiency en de verbetering van brandstoffen (bijvoorbeeld door biobrandstof). Een uitspraak die BVB-secretaris Kees de Vries duidelijk niet aanstond. “Waarom zeg je niet dat er veel meer kansen zijn om de modal shift in te zetten, maar at de overheid te makkelijk ervoor kiest dat bijvoorbeeld over kortere afstanden dan 300 kilometer die modal shift niet mogelijk zou zijn?” in het Witboek van de Europese Commissie wordt die afstand genoemd. Maarten van Biezen liet zich niet uit het veld slaan. “Dat komt omdat het weliswaar een klein aandeel lijkt, maar het is wel degelijk een grote hoeveelheid CO2 die door modal shift valt te besparen.”

Jan Gooijaarts van Mars Nederland introduceerde zijn eigen voordracht: “Het valt me op dat hier maar weinig gelachen wordt. Dat zal het komende half uur zo blijven.” Vervolgens logenstrafte hij zichzelf enkele malen.

Primeur
Het mooie van de bijeenkomst was wel dat uiteraard niemand begon over welke modaliteit nou eigenlijk het meest of minst vervuilend zou zijn. Er kwamen drie voorbeeld-cases aan de orde, waarbij voor de binnenvaart Jan Gooijaarts van Mars Nederland vertelde over de keuze die zijn bedrijf heeft gemaakt voor de duurzame wijze van vervoeren met de inzet van de binnenvaart op de Rijn naar drie bestemmingen, warehouses van Mars.
Bovendien kwam hij met de onthulling dat vanaf Veghel ook naar Rotterdam met exportlading gaat worden gevaren. De ochtend van 22 november had hij nota bene in het Deltahotel in Vlaardingen daarover overeenstemming bereikt met de betrokken logistiek dienstverleners. Nog komend weekend wordt daarmee gestart, voorlopig voor vier weken. “Tussen Kerst en Nieuw gaan we het evalueren.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.