SAB-directeur Cees Kleiberg bruist van de innovatieve ideeën om van de SAB een partner te maken met een zeer breed pakket aan binnenvaartdiensten. Afgifte huisvuil, vuil water en zelfs ontgassing van tankers, het zou zomaar binnenkort mogelijk kunnen zijn met de ecokaart van de SAB.
Sinds 1 januari 2011 functioneert de SAB (Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart) als hét nationale instituut voor de inzameling en verwerking van olie- en vethoudende afvalstoffen voor de binnenvaart. Ook verzorgt de SAB in opdracht van de Nederlandse overheid de inning van de afvalverwijderingsbijdragen en de verdere administratieve afhandeling.
De SAB is voor de beroepsvaart uitgegroeid tot een zeer vertrouwde partner. Niet alleen vanwege haar afvalstoffentaak maar ook vanwege haar traditionele zorg voor de uitgifte en registratie van essentiële vaardocumenten (zoals dienstboekjes en vaartijdenboek).
Innovatieve afvalverwijdering
De financiering van de afvalverwerking loopt via een verplichte opslag van € 7,50 per 1.000 liter accijnsvrije gasolie. Iedere schipper heeft zijn eigen ‘ecorekening’ en zijn digitale ecokaart. Als de schipper later olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen afgeeft bij een inzamelvaartuig of waldepot dan wordt dit via de ecokaart wél geregistreerd, maar niet meer in rekening gebracht.
De schipper kan online met een persoonlijke inlogcode zijn eigen ecorekening raadplegen. Jaarlijks incasseert de SAB 6,5 miljoen euro aan afvalverwijderingsbijdragen.
De andere Rijnoeverstaten hebben een vergelijkbaar systeem. Jaarlijks vindt een financiële verevening plaats tussen de deelnemende CCR-landen. De gezamenlijke opbrengsten dekken de totale verwerkingskosten.
Cees Kleiberg: “We hebben met onze vaardocumenten een zéér waardevolle en actuele databank van vrijwel alle Europese binnenvaartschepen. Via de ecokaart bespaart de sector veel administratief gedoe. Maar we kunnen én willen meer service bieden aan de binnenvaart. We hebben al diverse initiatieven genomen.”
Méér toepassingen
Desgevraagd schudt de energieke SAB-directeur vlot wat voorbeelden uit zijn mouw: “Schippers kunnen met een speciale chip op hun ecokaart al een abonnement nemen voor de afgifte van niet-oliehoudende restafval (huisvuil en bedrijfsafval). Met die chip kunnen de schippers ook de RWS-huisvuilcontainers openen. Ook kan de ecokaart het gebruik van walstoom registreren en de betalingen afhandelen. Met gemeenten als Ouderkerk, Krimpen en Deventer hebben we hiervoor contracten gesloten. Makkelijk voor de betrokken gemeenten. En de schipper hoeft niet meer te verdwalen bij het zoeken naar de juiste contactpersoon binnen de gemeente.”
Tevens heeft de Stichting SAB via dochterorganisatie SAB Maritime Services BV met verschillende gemeenten overeenkomsten gesloten voor de betaling van havengelden en drinkwaterinname.
Kleiberg: “Onze ervaringen zijn positief. En de schipper krijgt het makkelijker. Hij haalt voor allerlei zaken alleen maar zijn ecokaart langs een sensor. Wij regelen de rest. We gaan ongetwijfeld uitbreiden. We denken aan de afgifte van vuil water. Dat is vooral voor passagiersschepen bijzonder welkom. Ook zien we uitstekende kansen bij de aanpak van het ontgassingsprobleem en de invoering van digitale vaardocumenten. We zijn hierover druk in gesprek met overheid en markt. Binnenkort kan ik daar meer over vertellen.”