De cruisemarkt is booming business en alle rederijen proberen een graantje mee te pikken. Het ene na het andere cruiseschip komt in de vaart; de schepen worden almaar groter. Het nieuwste schip van de Holland America Line, de Koningsdam, is dan ook het grootste van de rederij tot nu toe.
Met 99.500 bruto ton en ruimte voor 2.650 passagiers valt het toch in het niet bij de veel grotere schepen van MSC of Royal Caribbean. Die laatste rederij brengt in mei de Harmony of the Seas in de vaart. Dat wordt het grootste varende vakantieparadijs ter wereld met een tonnage van 227.500 en een capaciteit van 6.400 passagiers. Met nog eens 2.300 bemanningsleden is het een varend dorp van formaat. Je moet er niet aan denken dat op zee brand uitbreekt of zich een andere ernstige calamiteit voordoet.
Imposant
De Koningsdam, gebouwd bij Fincantieri in Venetië, is wat bescheidener. Al zal het een imposant gezicht zijn als het schip op 19 mei in Rotterdam ligt en de volgende dag vertrekt naar Amsterdam.
Hoewel Rotterdam als thuishaven op het schip vermeld staat, zal ‘020’ toch de vaste basis van de Koningsdam worden, van waaruit cruises worden gemaakt naar de Middellandse Zee, de Oostzee, de Noorse fjorden en rond Engeland.
Wat calamiteiten betreft is bij de Koningsdam aan alles gedacht: de technische installaties zijn allemaal dubbel uitgevoerd, zodat bij een black-out van de ene helft de andere helft het bedrijf over kan nemen.
Jammer is wel dat de rederij het oude logo met de Nieuw Amsterdam en het zeilschip De Halve Maen vervangen heeft door een vereenvoudigd logo. Daarin herken je de Nieuw Amsterdam niet meer en is het zeilschip ten onder gegaan.
tekst: Piet van Dijk