DHG werkt samen met Verbrugge aan trimodaal knooppunt in Vlissingen

0
Verbrugges Zeelandterminal in het havengebied van Vlissingen-Oost. (foto Verbrugge International)

DHG heeft met logistiek dienstverlener Verbrugge International een langjarige huurovereenkomst gesloten voor een 10 hectare groot haventerrein in Vlissingen. Verbrugge gaat het terrein gebruiken voor de op- en overslag van breakbulk.

DHG (David Hart Group) heeft in de afgelopen tijd bij elkaar 54 hectare aaneengesloten terrein in de haven van Vlissingen verworven om dit te ontwikkelen tot logistiek knooppunt. Zo kocht de Schiedamse ontwikkelaar, gespecialiseerd in hoogwaardig logistiek vastgoed, vorig jaar juli een terminal in het havengebied met een oppervlakte van ruim 31 hectare. Deze terminal beschikt over een kade aan diep vaarwater, een eigen spooraansluiting en 55.000 vierkante meter aan hoogwaardige havenloodsen. En in maart dit jaar werd bekend dat DHG met Verbrugge een sale-and-lease-back-overeenkomst had gesloten voor een kavel van 11 hectare met 74.400 vierkante meter bedrijfsruimte. Afgelopen juni tekende DHG een erfpachtovereenkomst met haven­bedrijf North Sea Port voor een terrein van 12 hectare.

Het nu aan Verbrugge verhuurde terrein is 10 hectare groot en heeft een directe aansluiting op rijksweg A58, een spooraansluiting en een kade met een diepgang van ruim 10 meter.

Trimodale terminal

DHG wil de komende jaren in Vlissingen een gecombineerde trimodale terminal ontwikkelen. Met aansluiting op weg, water én spoor. De terminal is bedoeld voor de toelevering van de offshore-industrie, andere breakbulk-goederen. Ook moeten er zogeheten smartlog distributiecentra van zo’n 200.000 vierkante meter komen voor het opslaan van gecontaineriseerde goederen.

Dankzij de hoge milieucategorie zullen deze distributiecentra naar verwachting ook geschikt zijn voor de opslag van lithium-ion-batterijen, aldus DHG. Op dit moment onderzoekt de vastgoedontwikkelaar wat de mogelijkheden daarvan zijn.

De benodigde capaciteit aan op- en overslaglocaties voor deze batterijen neemt volgens DHG sterk toe. Dat heeft te maken met de toenemende elektrificatie van de samenleving.

Overslag

De verhuur van het 10 hectare grote terrein aan Verbrugge onderstreept de samenwerking tussen DHG en Verbrugge in de Vlissingse haven. Die is al decennialang de thuishaven van Verbrugge.

Onderdeel van de samenwerking is volgens de twee partijen de mogelijkheid voor huurders van de nieuwe smartlog distributiecentra om gebruik te maken van de naastgelegen containerterminal van Verbrugge, zodat containers zonder tussenkomst van vrachtwagens kunnen worden afgeleverd. “Dit scheelt kosten en beperkt de uitstoot van CO2 en stikstof”, aldus DHG.

De trimodale terminal van DHG is centraal gelegen in de haven van Vlissingen, die onderdeel is van havenbedrijf North Sea Port. De haven heeft een strategische ligging ten opzichte van Antwerpen en Gent en is rechtstreeks bereikbaar voor zeeschepen. De centrale ligging van de terminal maakt deze een logistiek knooppunt voor goederen vanuit en naar alle internationale bestemmingen. In heel Europa en zelfs China, benadrukt DHG.

Alle transportmodaliteiten

De Schiedamse vastgoedontwikkelaar stelt in Vlissingen “uitstekende mogelijkheden” te zien voor de ontwikkeling van “hoogwaardige logistiek in combinatie met de unieke multimodale mogelijkheden die deze haven biedt”. Het bedrijf zegt dat North Sea Port veel ontwikkelingsmogelijkheden biedt en kansen voor duurzame economische bedrijvigheid.

De overeenkomst met Verbrugge kan volgens DHG met name interessant zijn voor ondernemingen die hun distributie willen centraliseren en alle transportmodaliteiten voorhanden willen hebben. “Onze terminal in Vlissingen is met recht een echte trimodale locatie waar binnenvaart, wegtransport en spoor samenkomen. De aansluiting op de snelwegen A58 en A4 geeft snel toegang tot de as naar het zuidelijk achterland.”

Maasvlakte

Het bedrijf wijst erop dat in het verleden weleens werd beweerd dat Vlissingen buiten de gangbare routes lag. “Maar de afstand van de Maasvlakte in Rotterdam naar Tilburg is niet veel korter dan die van Vlissingen naar Tilburg en je vermijdt dan ook nog eens de verkeersdrukte rond Rotterdam.”

DHG heeft sinds 2015 ruim 1,3 miljoen vierkante meter aan distributiecentra gerealiseerd volgens het smartlog-concept. Smartlog is afgeleid van de woorden ‘smart’ (slim) en ‘logistics’ (logistiek) en staat voor een nieuwe norm in XXL-opslag en distributie. Op dit moment is circa 50 hectare smartlog in aanbouw, gunstig gelegen in havengebieden en logistieke hotspots in Nederland. DHG zegt nog continu bezig te zijn met het verwerven van nieuwe locaties waar producten kunnen worden verwerkt op de meest efficiënte manier qua kosten, snelheid, bereikbaarheid, frequentie en veiligheid.

Commercieel directeur Jelle van den Akker van DHG. (foto DHG)

Zeeuws familiebedrijf

Verbrugge International bestaat al decennia en staat wijd en zijd bekend als een vertrouwde, vernieuwende en kwalitatieve partner op het gebied van op- en overslag, transport en andere logistieke diensten. Het bedrijf heeft vestigingen in Vlissingen, Terneuzen, Etten-Leur, Apeldoorn en Gent (B).

Sinds de start in 1958 groeide dit Zeeuwse familiebedrijf uit tot een veelzijdige logistiek dienstverlener, die thuis is in bulk (agri, kunstmest, concentraten, biomassa) en general cargo (houtproducten, staal, ruwe tabak, olie en gas, roro, containers, projectlading), maar ook ladingen verwerkt voor offshore-projecten (windparken op zee), opwekking van zonne-energie en olie- en gaswinning. De samenwerking van Verbrugge met DHG past goed in de missie van het Zeeuwse bedrijf om langdurige samenwerkingen aan te gaan “en onze partners te voorzien van excellente, flexibele, duurzame en veilige logistieke oplossingen”.

DHG zegt ondertussen te willen doorgroeien naar een portefeuille van 2 miljoen vierkante meter logistiek vastgoed in Nederland, stelde Jelle van den Akker, sinds kort commercieel directeur van het bedrijf, onlangs in het blad Vastgoedmarkt, dat hem en DHG-grondlegger David Hart interviewde. DHG wil ook gaan beleggen in nieuw logistiek vastgoed. Tot dusver richtte de focus van de vastgoedontwikkelaar zich vooral op het herontwikkelen van bestaande panden en terreinen.

Door Jan Dirk van Scheyen

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.