- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsH.Essers: “Markiezaat Container Terminal komt er nu echt”

H.Essers: “Markiezaat Container Terminal komt er nu echt”

- Advertentie -

Delen

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. De terminal staat bekend als de Markiezaat Container Terminal.

Onlangs is ook de omgevingsvergunning afgeleverd. Daarmee heeft H.Essers alle vergunningen rond en kan start het bedrijf starten met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zal worden, is nog niet bekend. De beslissing daarover hangt voor H.Essers af van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Schelde-Rijnkanaal

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en vervangt de huidige terminal in de Theodorushaven. Er komen twee containerkranen, twee reachstackers, een versterkte kademuur van 325 meter lang en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 m2 meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2.

De maximale capaciteit wordt 250.000 TEU per jaar. De strategische ligging, buiten de Burgemeester Peterssluis en vrijwel direct aan het Schelde-Rijnkanaal, maakt dat de nieuwe terminal geschikt zal zijn als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld worden. Volgens H.Essers wordt de locatie een perfect tussenstation voor vervoer van containers over water en transport naar het achterland,  strategisch gelegen ten opzichte van de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. Het Belgische logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal transportoplossingen over water met warehousing– en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers: “We zetten als bedrijf meer en meer in op transport via het binnenwater, en deze terminal zal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal vermindert ook de verkeersdrukte in de bebouwde kom. Andere initiatieven, zoals accu-laden, zonnepanelen en walstroom – waardoor dieselgeneratoren tijdens verblijf in de haven uitgeschakeld kunnen blijven – helpen flink bij de reductie van CO2 en stikstof.”

Verhuizen

“Met alle vergunningen op zak hebben wij, na jarenlang te hebben gezegd dat wij willen verhuizen, nu eindelijk de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen. Het terrein krijgt een nieuwe, door de gemeente te bepalen, bestemming en de nieuwe terminal ligt niet meer in de buurt van woonzones.”

H.Essers heeft al heel lang de ambitie om een nieuwe, grotere en duurzame terminal te bouwen, op een buitendijkse locatie. Bij de overname van de chemie-activiteiten van Meeus Groep beloofde het Belgische familiebedrijf om hier versneld werk van te maken. Ondertussen haalde het alle nodige vergunningen binnen, op één na: de omgevingsvergunning.

Subsidie

“We zijn ongelofelijk blij dat we nu ook de omgevingsvergunning definitief op zak hebben en met de bouw kunnen starten. Over onze CEF Transport Infrastructure Works-subsidieaanvraag verwachten we pas in juni nieuws. Die EU-steun is, bovenop onze eigen investering van 75 miljoen euro, broodnodig. Wij, maar ook de Brabantse en Antwerpse regio, kijken zo naar deze terminal uit, dat we nu al onze verantwoordelijkheid nemen. We gaan daarom alvast gefaseerd van start, en rekenen erop dat de CEF-subsidie toegekend wordt”, zegt Klaassen.

Als de subsidie toch niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet worden uitgevoerd zoals gewenst. Het gevolg zal zijn dat H.Essers de plannen ingrijpend moet herzien. De bouw van de terminal gaat dan wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut, vreest het bedrijf. Dan komt de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang. De subsidie is volgens H. Essers hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van emissievrije kranen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -