Seafar, pionier in de ontwikkeling van technologieën voor (semi-)autonoom varen, heeft het allereerste Boegbeeld gekregen. De nieuwe onderscheiding is een initiatief van De Vlaamse Waterweg. De uitreiking vond op vrijdag 25 november in Brussel plaats tijdens het door de vaarwegbeheerder gehouden Waterwegenforum.
De prijs is in het leven geroepen om een organisatie of onderneming in de schijnwerpers te zetten die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de binnenvaart. “We hebben ervoor gekozen om een bedrijf in de bloemetjes te zetten dat een echte pionier is”, lichtte voorzitter Koen Anciaux van De Vlaamse Waterweg de keuze toe. “Een onderneming dankzij wie we ons Smart Shipping-programma op het water ook werkelijkheid zien worden.”
Onbemand varen
“Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg namen het voortouw in onbemand varen door enkele jaren geleden een regelgevend kader te creëren dat ons toeliet ons waterwegennet open te stellen voor testvaarten met onbemand varen. Onbemand en later autonoom varen is een toekomstgerichte ontwikkeling die binnenvaart nog aantrekkelijker en competitiever zal maken. Een regelgevend kader is één zaak maar een aantal ondernemers hebben dit intussen opgepikt waardoor er momenteel al een aantal schepen van afstand aangestuurd worden”, aldus Koen Anciaux.
“Daarom kozen we Seafar als eerste laureaat van de Boegbeeld-award van De Vlaamse Waterweg, omdat ze baanbrekend werk verrichten op het vlak van het ontwikkelen van afstandsaansturing van onbemande schepen. Dergelijke innovatieve en toekomstgerichte ontwikkelingen passen perfect in de filosofie van de Boegbeeld-award.”
Grenzen verleggen
Via een Remote Control Center in Antwerpen bestuurt Seafar binnenvaart- en kustvaartschepen met minder of zelfs zonder bemanning. Seafar wil met zijn technologie voor geautomatiseerde schepen een oplossing bieden voor het groeiende bemanningsprobleem en het concurrentievermogen van vervoer over water vergroten.
“Deze award is vooral een erkenning van de gezamenlijk opgebouwde visie tussen De Vlaamse Waterweg, de innovatieve scheepseigenaren waarmee we samenwerken en het team achter Seafar”, reageerde Seafars CEO Louis-Robert Cool. “Als partners durven we samen grenzen te verleggen, om de weg naar vergroening te accelereren. Smart shipping is duidelijk één van de kernelementen om het concurrentievermogen van de binnenvaart te versterken en de ambities van de Green Deal te bereiken.”