Hoe verwelkom je Cora van Nieuwenhuizen als VVD-minister van Infrastructuur & Waterstaat en haar D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven?
Cora van Nieuwenhuizen is een buitengewone vrouw, die ik nog goed ken uit de tijd dat ze in de Tweede Kamer woordvoerder voor de VVD was voor sociale zaken. Een flinke dame; ik denk dat we trots op deze minister kunnen zijn. Niets ten nadele van Melanie (Schultz, de vertrekkende minister van Infrastructuur & Milieu – red.); die was altijd voor ons bereikbaar. Maar ik denk dat Cora nieuwe energie brengt in dit ministerie en dat is zeker welkom. Stientje van Veldhoven is een staatssecretaris met een milieuhart. Zij heeft als Kamerlid ons programma voor vergroening van de binnenvaart altijd gesteund. Zij zal zeker meedenken met ons om de inzet van de binnenvaart meer mogelijk te maken.

In het regeerakkoord wordt gesproken over een Green Deal met onder andere de binnenvaart, maar milieu vertrekt naar Economische Zaken.
Een Green Deal sluit je met de regering, niet met één ministerie. Relevant is dat er een milieuparagraaf in het regeerakkoord staat waar je niet omheen kan. De beoogde CO2-reductie kan alleen door de inzet van de binnenvaart, want per ton/kilometer is dat op z’n hoogst nog niet eens de helft van de andere modaliteiten. Je ziet ook in het regeerakkoord staan dat er tol wordt geheven op het wegvervoer. Er is een transitie aanstaande, en dan is het bij de ontwikkeling van schoner goederentransport belang­rijk dat er een staatssecretaris op Infrastructuur zit met een milieuhart.

Het meest concrete voor de binnenvaart in het regeerakkoord lijkt dat er afspraken worden gemaakt voor de bedieningstijden van sluizen en bruggen. Dat lijkt wat pover.
En dat is ook niet waar. Het is nooit eerder vertoond dat in een regeerakkoord de binnenvaart wordt aangemerkt als een oplossing voor de grote druk op weg en spoor. Dat is een erkenning van de binnenvaart, ook als schoner vervoerder.
De voorgenomen Green Deals duiden op de wil tot interactie met de samenleving. We zullen daar als branche op in moeten spelen. En ja, dan zullen we ons hard moeten maken voor concrete financiële bijdragen van de overheid.
Er is geen enkele concrete financiële toezegging in het regeerakkoord. Maar de nadruk op milieukwaliteiten van de binnenvaart is in geen enkel regeer­akkoord eerder zo duidelijk geweest. Het is ook de ondersteuning van ons vergroeningsplan waarin we hebben onderbouwd welke rol de binnenvaart kan spelen.

In het regeerakkoord staat dat in de toekomst wordt gesproken over mobiliteit in plaats van over afzonderlijke transportmodaliteiten. Maar 2030 als richtdatum lijkt nog ver weg.
Natuurlijk mag dat sneller. Maar het denken in die richting is wel een omslag. Voor de sectoren zelf is de uitdaging om als de wiedeweerga de binnenvaart naar voren te schuiven, niet als vervoerder, maar als sleutelspeler in die mobiliteit van de toekomst.
We zullen onze troefkaarten uit moeten spelen. Mijn drive is om die voornemens om te zetten in klinkende munt.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.