Afgelopen week heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over het eindverslag van informateur Zalm naar aanleiding van het nieuwe regeerakkoord dat is gepresenteerd. Eindelijk was het zover, want na de verkiezingen op 15 maart volgde de langste formatie in de Nederlandse parlementaire geschiedenis.

Als formateur legt Mark Rutte de laatste hand aan de formatie van de kabinetsploeg. Dus kunnen we deze week een nieuw kabinet verwachten bestaande uit vier politieke partijen, te weten VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie.

Overeenstemming bereiken tussen diverse partijen blijft toch een heikel punt, ongeacht of het nu een particuliere of zakelijke kwestie is. De gemoederen kunnen soms hoog oplopen waardoor het extra lastig wordt om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen en te gaan voor het hogere gezamenlijke doel. Gebundelde krachten doen het nu eenmaal beter.

Na een gesprek van de SAB medio september van dit jaar met een aantal rederijen, ontvangstvoorzieningen en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam werd duidelijk dat er behoefte is aan eenduidigheid over het scheiden van afval aan boord en het gescheiden afgeven van dit afval in de havens en langs de rivieren. Sommige bedrijven hebben een bedrijfspolicy waardoor het afval aan boord wordt gescheiden, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Deze behoefte aan eenduidigheid kan diverse oorzaken hebben, waaronder een tekortkomende infrastructuur, maar ook de verschillende hand­having van kleuren, namen en pictogrammen ten opzichte van het buitenland en de zeevaart.

Aan boord zouden misschien vuilnis­zakken (Fipo-zakken) in verschillen­de kleuren en/of met specifieke pictogrammen een optie kunnen zijn. Deze kleuren en pictogrammen zou je dan op de afvalbakken in de havens en langs de vaarwegen ook terug moeten vinden.

In november start de werkgroep ‘Uniformiteit Codering Afvalstoffen’ waarvoor diverse aan binnenvaart gerelateerde organisaties zijn uitge­nodigd. Het doel is om gezamenlijk meer ‘gezicht’ te geven aan een mogelijke wijze van uitvoering zodat dit plan te zijner tijd op Europees niveau kan worden voorgesteld.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.