De Kuip

0

Mensen hebben tegenstrijdige eigenschappen. Ze willen veranderen, verbeteren, innoveren en aanpassen maar diep in hun hart willen ze dat alles hetzelfde blijft. Daarom worden Feyenoordsupporters ontzettend boos als je aan hun sfeervolle stadion komt. Verrassende reactie als de gemeente honderden miljoenen in je wijk wil investeren.

Boris Johnson zei eindelijk een keer iets zinnigs toen hij bij de Verenigde Naties opmerkte dat de aardbol geen stuk onbreekbaar speelgoed is en dat we er voorzichtiger mee om moeten gaan. Hij is premier van het Verenigd Koninkrijk waar in de vroege 19e eeuw de industriële revolutie begon door het gebruik van kolen in stoommachines (om water weg te pompen uit de kolenmijnen). Het VK anno 2021 is nog voor 2 procent afhankelijk van kolen voor zijn energie en in 2024 moet dat nul procent zijn, zegt Johnson. Engeland krijgt er zijn
‘empire’ niet mee terug, maar opnieuw een beetje het voortouw nemen in de sympathieke strijd tegen milieuvervuiling en klimaatverstoring zal het imago van dat land goed doen.

Kolen zijn voor de binnenvaart zo’n typisch onderwerp met twee kanten. Natuurlijk worden aan boord al een tijdje geen kolen meer gestookt.
Kolen waren tientallen jaren en zijn nog steeds een wezenlijk deel van het ladingpakket van de binnenvaart. Het verdwijnen van kolengebruik in Europa betekent daarom een gevoe­lige tik voor deze markt waarin de marges toch al zo smal zijn en overcapaciteit van scheepsruimte op de loer ligt. Een wenselijke verandering met minder wenselijke gevolgen. 

Het Nederlandse kabinet zonder opdracht bewijst met de plannen voor volgend jaar weer een mooie lippendienst aan de duurzaamheid zonder hard te maken hoe doelen te bereiken. Meer woorden dan daden.

Vervoer per schip is veel duurzamer, klinkt het overtuigende betoog van de binnenvaart. Jezelf als duurzaam bestempelen, kan leiden tot rare kronkels, want laten we eerlijk zijn: het meest duurzame vervoer is het vervoer dat niet plaatsvindt. Maar ja, daar is geen lol aan natuur­lijk. Dat gaan we niet promoten. 

Al zal de veel hogere vervoersprijs van containers de lust om goederenstromen de wereld rond te pompen afrem­men. De prijs is verzesvoudigd. De zeerederijen zwemmen in het geld (kunnen ze er nog een paar schepen bij bouwen). Die hogere prijs is een gevolg van de tekorten aan lege containers op plekken waar spullen worden geproduceerd, van bananen tot Chinese pruldingen en auto-onderdelen. Althans, dat wordt gezegd. Het is onverklaarbaar dat die prijs zo hoog blijft, want de prijsstijging was gekoppeld aan de coronapandemie. Ik dacht dat die voorbij was, want De Kuip zat weer tjokvol. Supergezellig.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.