- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDamiano eerste tanker van ‘China Combinatie’

Damiano eerste tanker van ‘China Combinatie’

- Advertentie -

Delen

Donderdag 19 mei werd aan een zonnige loswal in Werkendam de tanker Damiano gedoopt door de 2-jarige zoon Damiano van Richard Huizenga uit Leidschendam. Huizenga is kapitein van de in opdracht van VeKa bij scheepswerf De Toekomst in Waspik afgebouwde circa 1680 ton metende tanker. Hij is een van de veertien (!) eigenaren van het schip. De onderneming is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder de naam Rederij Damiano Tank. De leden van de rederij hebben in totaal twaalf casco’s gekocht, waarvan er nog acht tankers te koop zijn. De Damiano werd als eerste tanker van de serie opgeleverd.

De Damiano is 85 x 9,60 meter en gaat via Lehnkering Rhein-Fracht voornamelijk lichte chemie vervoeren. Daarvoor beschikt de tanker over vijf gecoate tanks van 380 kuub elk. De laad-/lospompen (Marflex) hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. De voortstuwing wordt verzorgd door een Caterpillar van 1000 pk bij 1900 toeren.

Afwijkende kleuren
Richard Huizenga is bijzonder content met ‘zijn’ dubbelwandige tanker: “Ik ben meer dan tevreden over de geleverde kwaliteit. In mijn optiek bouwt niemand mooiere schepen af dan de mensen van De Toekomst. De afmeting van de Damiano is een bewuste keus. Ik kan nu overal heen en dat vind ik een enorm pluspunt. Snel vol en snel leeg, en dan weer varen. Ik heb ruim twee maanden in Waspik op de werf gelopen en ben derhalve een groot gedeelte van de afbouw aanwezig geweest.”
“Ondanks het grote aantal eigenaren heb ik een redelijke eigen inbreng gehad. Sowieso over de indeling en betimmering van de woning en de stuurhut, maar ook over de kleurkeuze. Ik wilde een afwijkend schip qua kleur en belettering. Met de kleuren bruin, groen en wit is de Damiano een opvallend schip geworden en dat geldt ook voor de belettering, die ontworpen is door een goede kennis.”
“Het bijzondere van de Damiano is natuurlijk dat veertien rederijleden eigenaar van de tanker zijn. Ik kan me volledig concentreren op het varen, want Ship Investment Werkendam, bestaande uit Ad van Berchem, Leon van Oosterhout, Bas van der Straaten en Peter Versluijs, regelt zaken als verzekeringen, administratie, personeel en bevrachtingscontracten.”

Naamgever Damiano krijgt een cadeau van het VeKa-team. (privéfoto familie Huizenga)

Rederij
Bas van der Straaten meldde zich eind vorig jaar namens Ship Investment Werkendam bij de Kamer van Koophandel voor Brabant met de opmerking dat hij een rederij kwam inschrijven. De medewerker keek alsof er iemand van de VOC voor de balie stond en stamelde dat het misschien wel honderd jaar geleden was dat daar een rederij werd ingeschreven in het handelsregister. Het was echter wel degelijk een serieuze zaak, want veertien ondernemers, die zichzelf de ‘China Combinatie’ noemen, hadden in China tien casco’s gekocht voor de handel. Omdat de handel in elkaar stortte, werden ze uit armoe reders.
Van der Straaten van het gelijknamige assurantiekantoor in Werkendam legt uit: “Peter Versluijs van VeKa kon enige jaren geleden in China voor een aantrekkelijke prijs tien schepen bestellen. Hij belegde toen een avond met als doel de schepen puur voor de handel met een groep te kopen. Er waren toen twintig personen aanwezig, waarvan er veertien zijn ingestapt met een aanbetaling. Daarmee werden de contracten van de tien schepen gestand gedaan. We zijn met de hele groep naar de werven in China geweest en noemen ons sindsdien de ‘China Combinatie’. “
“Toen kwam de crisis en was de handel was. Er werden, op de Kompaan van familie Sijbesma na, geen schepen meer verkocht. Daarna is besloten om dan zelf maar reder te worden. Voor de Damiano hebben we Rederij Damiano Tank opgericht, voor de Filia Rederij Filia Tank en voor de Mariska Rederij Mariska Tank. Laatstgenoemde schepen, die bij VeKa-noord worden afgebouwd, komen in september in de vaart. Door de activiteiten van de ‘China Combinatie’ is de rechtsvorm van rederij weer terug in ons land.”

Kleur en belettering zijn anders dan anders. (foto Jan Hoek)

Starters
Aanvankelijk werden in China vier schepen van het type Ranger (110 x 11,40 meter) gekocht, vier van het type Alpha (110 x 11,40 meter) en twee schepen van 125 x 11,45 meter. De twee grote schepen werden gezien de marktsituatie afbesteld en in plaats daarvan kocht de ‘China Combinatie’ vier schepen van 85 x 9,60 meter in Roemenië en Tsjechië, waaronder het casco van de Damiano.
Bas van der Straaten: “Alle reders hebben de keus met hun eigen BV mee te doen met een schip en al dan niet gebruik te maken van de willekeurige afschrijfregeling. Dat is een regeling die door de overheid in het leven is geroepen om investeringen te stimuleren. Daarmee is het mogelijk om in twee jaar tijd bijna een heel schip af te schrijven. We hebben nog acht schepen in de verkoop, waarvan twee met een bevrachtingscontract. Voor de overige zes schepen wordt momenteel onderhandeld met diverse bevrachters.”
“Met name voor ‘starters’ is het wellicht aantrekkelijk om contact met ons op te nemen. Het is immers makkelijker om met een sterke club een financiering rond te krijgen. We zijn dus op zoek naar ondernemers die als mede-eigenaar van een tanker willen deelnemen. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Ship Investment Werkendam; telefoon (0183) 67 80 45. Met de Damiano is bewezen dat een goede samenwerking tot een prachtig tanker kan leiden.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -