- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDeo Volente is ‘zeewaardig’ drogeladingschip

Deo Volente is ‘zeewaardig’ drogeladingschip

- Advertentie -

Delen

De naam Deo Volente werd binnen de familie Van Zwol in 1963 voor het eerst door Paul van Zwol op een schip gezet. De familie komt van oorsprong uit Drimmelen, maar toen de schepen groter werden, werd Drimmelen te klein en weken ze uit naar ‘achter den berg’, maar wel aan de Veerse kant. Dat is vlak bij de locatie waar nu de zesde Deo Volente in opdracht van Bert en Dinie van Zwol is afgebouwd.
Bij machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer werd zaterdag 17 april de ruim 3300 ton metende Deo Volente gedoopt door Dinie en de dochters Marjolein en Vivian en gezegend door aalmoezenier Van Welzenes. Die activiteiten moeten wel garant staan voor een behouden vaart, Deo Volente ofwel ‘zo God het wil’.

Schippersdorp
Het drogeladingschip is geleverd door Combi International van familie Jan Buijks. Voor Amershipping, het bevrachtingkantoor van Peter Buijks, gaat de Deo Volente hoofdzakelijk bouwstoffen vervoeren in eigen land, België en soms in Duitsland. De families Bayens, Buijks en Van Zwol bewijzen met de bouw van de Deo Volente dat Raamsdonksveer ondanks de grote industrieterreinen Dombosch I en II eigenlijk nog steeds een schippersdorp is. Iets waar het uit het dorp afkomstige schipperskoor Recht zo die gaat op tal van locaties – waaronder in de stand van EBR op de tweejaarlijkse beurs Europort – met veel enthousiasme over zingt.

Bert en Dinie van Zwol. (foto’s Jan Hoek)

EBR uit Lage Zwaluwe leverde de stuurhut evenals de fraai afgewerkte EBR-Büter autokraan. De Deo Volente heeft als afmetingen 110 x 11,45 x 3,76 meter. In de ogen van Bert en Dinie van Zwol was hun vorige, in 2007 eveneens bij Bayens afgebouwde, drogeladingschip niet ‘zeewaardig’ genoeg. Zij zeggen daarover: “We varen meestal in het Deltagebied en daarom hebben we met dit schip gekozen voor een ander model, met een verhoogd middenschip en meer vrijboord. Bovendien heeft ons nieuwe schip een duwsteven.”
“We kunnen alle bouwstoffen vervoeren, behalve spuitzand. We hebben wel goten voor het zand, maar vanwege de ruiminhoud kunnen we niet spuiten. Deze Deo Volente is overigens het eerste 110 meter-schip dat door Combi International onder klasse is gebouwd. De ABC-motor van 1800 pk bij 1000 toeren is CCR2-gecertificeerd. Ik verwacht dat deze mediumspeed-motor iets zuiniger in brandstofgebruik is.”

Rustgevende factor
De woning en de inrichting van de stuurhut zien er spraakmakend mooi uit. In de woning zorgen fraaie Italiaanse plavuizen in combinatie met het timmerwerk voor een sfeervol geheel. Bert en Dinie van Zwol zijn bijzonder te spreken over Schop Timmerwerken uit Meeuwen. Het dorp in het Land van Heusden en Altena is niet alleen de woonplaats van wielrenster Marianne Vos, maar ook een dorp met circa 750 inwoners, drie kerken en een ambachtelijk timmerman. Otto Schop is feitelijk meubelmaker van beroep en dat is aan boord van de Deo Volente goed te zien.

Bert van Zwol: “Otto Schop heeft gezorgd voor ambachtelijk vakwerk. Hij zorgt voor een zeer persoonlijke begeleiding en bijna dagelijks was er met hem overleg, waarbij alles tot in detail werd besproken. Otto was de rustgevende factor tijdens de hectische afbouwperiode. Naast de nieuwbouw moest ik als bestuurslid van Oranje Verzekeringen ook veel tijd steken in de besprekingen met EFM. De timmerwerken zijn geheel volgens wens en volgens planning uitgevoerd.”

Strak casco
“Onze timmerman heeft samen met Unisol gezorgd voor een extreem laag geluid in de woning. In de woonkamer was dat met een leeg schip 58 dB, en geladen plus een bak langszij in de hoogst gemeten hoek slechts 64 dB. In de slaapkamer werd 56 dB gemeten.”
Het is voor familie Van Zwol het derde schip dat is afgebouwd bij machinefabriek Bayens. Het eerste schip was in 1996 een beunschip; het Poolse casco was besteld bij Piet Hendricks en George Rensen. In 2007 werd bij Combi International een drogeladingschip besteld. Dat schip is inmiddels verkocht. De naam Deo Volente is verwijderd en daarvoor in de plaats kwam er Godefrida te staan. De naam Raamsdonksveer kon wel blijven staan.

De laatste twee casco’s kwamen uit China. Omdat Combi International daar de casco’s onder eigen regie laat bouwen, is de klant verzekerd van een goed en strak casco. De zesde Deo Volente is daar een varend bewijs van.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -