- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDamen ontwikkelt nieuw schip voor drijvende windturbines

Damen ontwikkelt nieuw schip voor drijvende windturbines

- Advertentie -

Delen

Vooruitlopend op de grootschalige installatie van drijvende windmolenparken heeft Damen Shipyards een nieuw scheepsconcept ontwikkeld dat de ontwikkeling van dit nieuwe maritieme segment kan versnellen. De Damen FLOW-SV is speciaal ontworpen voor het installeren van grondbevestigingen voor offshore turbinedrijvers.

Het schip kan de enorme lengtes ketting laden die nodig zijn om negen ankers of zuigpalen te installeren en vast te zetten. In plaats van één drijvende windmolen per keer af te meren, kunnen er drie worden vastgezet. De FLOW-SV wordt geschikt gemakt voor het gebruik van methanol. Tanks en leidingen zijn aangelegd volgens de veiligheidsvoorschriften voor deze toekomstige brandstof. Damen werkte voor het ontwerp en de uitrusting samen met experts als Temporary Works Design (TWD), First Marine Solutions (FMS) en Intermoor, Kongsberg en McGregor.

Alles-in-één

“Met de FLOW-SV hebben we een vaartuig ontwikkeld dat het hele proces van het aanleggen van trossen afdekt. Dit vaartuig, dat de levering, installatie, bevestiging en inspectie van de grondtakels voor drijvende turbines in één vaartuig combineert, betekent een grote stap voorwaarts naar grootschalige installatie van drijvende windparken”, zegt salesmanager Wijtze van der Leij.

Het schip verkeert nog in de conceptfase, vertelt hij. “Maar we komen nu in een fase waarin we graag partnerschappen aangaan om dit concept te verfijnen en op maat te maken. Samen met een launching customer ambiëren we een versnelling van de sector voor drijvende offshore windmolenpark.”

(illustratie Damen Shipyards)

Kranen en lieren

De Flow-SV wordt zo’n 150 meter lang en 32 meter breed. Die grootte hangt samen met de omvang en het gewicht van de ankers en kettingen die nodig zijn voor de installatie van drijvende windturbines. Aangezien de FLOW-SV alle materialen en uitrusting kan meenemen die nodig zijn voor de installatie van drie drijvers, bespaart het schip tijd bij de oversteek en het laden.

Bij het uitzetten van de ankers op zee wordt de ketting naar grote lieren aan de voorkant van het open achterdek geleid, vanwaar hij over het dek naar de achtersteven loopt, waar hij in het water wordt uitgezet. Een 250-tons kraan is geïnstalleerd langs de stuurboordzijde van het achterdek, terwijl twee kleinere railkranen beschikbaar zijn voor het hanteren van uitrusting aan dek. Een ankerlier met drie trommels kan 600 ton trekkracht leveren.

Trekkracht

Een bijzonder kenmerk van de FLOW-SV is de combinatie van de trekkracht die door de boegschroeven wordt gegenereerd en de extra trekkracht van de ankerlier. Met de vier boegschroeven heeft de FLOW-SV een trekkracht van 400 ton. Die power wordt vergroot door de voorste ankerbehandelingslier, die nog eens 600 ton oplevert.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -