Coronacrisis zorgt voor forse daling overslag in Rotterdam

0
(foto Havenbedrijf Rotterdam)

In het eerste kwartaal van 2020 is de overslag in Rotterdam met 9,3 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het volume kwam uit op 112,4 miljoen ton, zo meldt Havenbedrijf Rotterdam.

De daling kan worden toegeschreven aan de coronapandemie. Havenbedrijf Rotterdam merkt ook op dat het eerste kwartaal van 2019 juist recordvolumes liet zien bij containers, LNG en biobrandstoffen. Dat versterkt het niveau van de daling.

10 tot 20 procent daling verwacht voor heel 2020

Minder overslag was in de eerste drie maanden van dit jaar voornamelijk te zien in de segmenten kolen, ruwe olie en olieproducten. De overslag van ijzererts, biomassa, LNG en overige natte bulk nam juist toe.

“We staan gesteld voor ongekende disrupties waarbij de haven van Rotterdam als vitaal proces een bijdrage wil blijven leveren aan de samenleving. De impact van vraaguitval door de coronacrisis zal vanaf april echt duidelijk worden”, zegt Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. Een afname van het overslagvolume tussen 10 en 20 procent op jaarbasis vindt Castelein zeer waarschijnlijk. Deze prognose is afhankelijk van de duur van maatregelen en de snelheid van het herstel van de productie en de wereldhandel.

Lichtpuntjes

In het eerste kwartaal waren er ook lichtpuntjes. De overslag van containers was vrijwel gelijk aan die van vorig jaar. De overslag van biomassa bleef groeien.

Grote investeringsprojecten gaan ondertussen gewoon door, zoals de aanleg van de Container Exchange Route, het Theemsweg-spoortracé en de haveninfrastructuur voor de productielocatie van smoothie-maker Innocent.

Vitale schakels

Voor Havenbedrijf Rotterdam, de divisie Havenmeester en alle ondernemingen die actief zijn binnen het havenindustriële complex gelden volgens het Havenbedrijf dezelfde twee prioriteiten: gezondheid van mensen en de haven operationeel houden. “Om de Nederlandse samenleving draaiend te houden heeft de Nederlandse overheid processen geïdentificeerd die daarvoor van vitaal belang zijn. Havenbedrijf Rotterdam en het havenbedrijfsleven zijn de overheid hiervoor zeer erkentelijk.”

Scheepvaartafhandeling, daaraan gerelateerde logistieke ketenprocessen en industriële productie zijn van vitaal belang. Immers indien dit ketenproces niet als geheel wordt uitgevoerd, ontstaat er congestie in de haven en in het aanloopgebied evenals schaarste op de markt. Dat ontwricht de industriële productie, het logistieke proces en de samenleving als geheel.

Vooruitzichten

In het containersegment wordt op dit moment ongeveer 25 procent minder capaciteit ingezet tussen Azië en Europa doordat er minder vraag is naar transport. Deze capaciteitskrimp zal in het komend kwartaal ook in de Rotterdamse haven duidelijk merkbaar zijn.

Het roro-verkeer wordt direct geraakt door de mindere economische activiteit in Europa en zal zolang de lockdown in verschillende landen voortduurt een fors lager volume kennen. De aanvoer van ijzererts en kolen voor de Duitse staalindustrie zal afnemen als gevolg van vraaguitval uit de auto-industrie en de bouw. De afname in het gebruik van olieproducten voor transport zorgt voor minder noodzaak tot aanvoer van ruwe olie. Volatiliteit in de oliemarkt kan echter wel zorgen voor een toename van handelsstromen.

⇒ Klik hier voor alle kwartaalcijfers.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.