Verzekeraars achter coulanceregeling verlopen certificaten

0
Minister Cora van Nieuwenhuizen. (foto Rijksoverheid)

Door de coronacrisis kunnen sommige certificaten en vergunningen in de binnenvaart niet op tijd verlengd worden. De CCR heeft daar een ontheffingsregeling voor in het leven geroepen. Nu heeft ook minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een coulanceregeling opgesteld. De verzekeraars nemen daaraan deel.

Het ministerie heeft overlegd met het Verbond van Verzekeraars. Het hebben van een geldig bewijs of certificaat is namelijk een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op een uitkering van een verzekering. Het Verbond heeft aangegeven dat binnenvaartschippers met verlopen vaarbewijzen of certificaten verzekerd blijven gedurende de periode dat de coulancemaatregel van kracht is. Er gelden wel voorwaarden. Het is daarnaast verstandig om het als scheepseigenaar bij de verzekeraar te melden als één of meer certificaten zijn verlopen.

Vitaal

Het betekent dat schippers (en ook beroepschauffeurs) in principe gewoon verzekerd blijven als de bewijzen, certificaten en vergunningen verlopen zijn. Een voorwaarde is wel dat dat een direct gevolg moet zijn van de coronacrisis. Als de geldigheidsduur vervalt in de periode van 16 maart tot 1 juni, worden ze als geldig aangemerkt tot 1 juni.

Een verdere verlenging na 1 juni is mogelijk. Dat is afhankelijk van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. “Daarnaast moet rekening worden gehouden met het optreden van een na-ijleffect van de maatregelen, namelijk het feit dat veel mensen zich tegelijk zullen aandienen om dan hun certificaten te halen.” Aldus Van Nieuwenhuizen.

In een Kamerbrief geeft de minister uitleg over de coulanceregeling. Die is een van de maatregelen “om Nederland zo veel mogelijk draaiend te houden, onder andere door ervoor te zorgen dat belemmeringen om goederen van A naar B te kunnen transporten zoveel mogelijk worden weggenomen. Het op gang houden van transport in deze tijd van crisis is vitaal voor de Nederlandse samenleving.”

CCR

De coulanceregeling past weliswaar in de richtsnoeren die de Europese Commissie eind maart heeft aangegeven, maar er is op onderdelen wederzijdse erkenning tussen lidstaten nodig.

“Op het gebied van de binnenvaart wordt vanwege het internationale karakter van de sector gestreefd naar een zo groot mogelijke harmonisatie van de coulanceregelingen binnen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de EU”, licht Van Nieuwenhuizen toe. “Op grond van internationale verplichtingen zijn de in de CCR of EU afgesproken coulancetermijnen voor Nederland bindend.”

Handhaving

Eigenlijk biedt de wetgeving in de meeste gevallen geen specifieke ruimte voor coulance bij verlopen certificaten en vergunningen. Van Nieuwenhuizen: “Deze coulance heeft daarom de vorm van het gedogen van verlopen bewijzen of certificaten gedurende bovenstaande periode. De bevoegde uitvoerings- en handhavingsinstanties die deze coulance vorm zullen geven, zijn hierover schriftelijk geïnformeerd.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.