De vertragingen op de containerterminals in Rotterdam gaat de  binnenvaart lading kosten. Daarvoor waarschuwt logistiekorganisatie evofenedex. De ondernemersvereniging heeft een meldpunt ingesteld naar aanleiding van de problemen in de Rotterdamse haven. 70 procent van de bedrijven die daar reageerde, overweegt nu om hun goederen voortaan weer met een truck te laten vervoeren.

“Met het oog op de regionale bereikbaarheid over de weg en duurzaamheid is dat een onwenselijke ontwikkeling. Dus zijn maatregelen snel nodig”, vindt evofenedex. De vertraging van de aan- en afvoer van containers loopt soms op tot een volle week.

De containerafhandeling in Rotterdam is – net als in Antwerpen – al lange tijd ernstig vertraagd. Ook binnenvaartrederijen klagen daarover al jaren – maar vergeefs. Havenbedrijf Rotterdam zoekt nu samen met alle betrokken partijen naar een oplossing. Ook evofenedex neemt deel aan de gesprekken. Vrijdag 8 september is de eerste bijeenkomst.

De ondernemersvereniging, ontstaan door de fusie van verladersvereniging Evo en Fenedex, de organisatie voor exporteurs, pleit voor “een nog betere havenlogistiek”. Dat betekent betere ketensamenwerking, het nakomen van vaarschema’s en intensievere onderlinge uitwisseling van data.

 

Niet op tijd

Evofenedex legt de oorzaak vooral bij de zeerederijen. “In Rotterdam meren steeds grotere zeeschepen aan die grotere volumes containers en bulkgoederen in één keer lossen. Dat veroorzaakt hoge pieken in de afhandelingsprocessen van containerterminals. Deze worden verergerd omdat de zeeschepen heel vaak niet op tijd aanmeren. Dat maakt een effectieve afwikkeling op de terminals extra moeilijk waardoor de aan- en afvoer van containers met binnenvaartschepen stagneert.”

Deze zomer was het helemaal raak toen de APM-terminals stilvielen door een hack van de computersystemen. De vertragingen leiden tot veel extra kosten bij handels- en productiebedrijven doordat zij hun klanten niet op tijd beleveren of hun productieprocessen moeten vertragen.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.