Media Creators

Binnenkort zal de duwvaart op de rivier Thames in Londen een flinke bijdrage leveren om de Britse hoofdstad duurzamer en milieuvriendelijker te maken. De nieuwe duwboot SWS Endeavour van Concordia Damen zal duwbakken met bouwmaterialen Londen in en bakken met afvalmateriaal Londen uit varen.

Die bouwmaterialen zijn bestemd voor het grote infrastructurele project Tideway, een 25 kilometer lang ‘superriool’ dat onder de Thames wordt aangelegd. Londen maakt nu nog gebruik van 150 jaar oude riolen die allang niet meer toereikend zijn, waardoor de Thames steeds meer vervuilt. Als Tideway is voltooid, beschikt Londen weer over een modern rioolsysteem èn over een schone rivier.

 

 

 

 

 

 

Tot die tijd moeten dus al die bouwmaterialen worden verplaatst en daar zal duwboot SWS Endeavour een belangrijke rol bij spelen, want ook in Londen beseft men dat vervoer van grote hoeveelheden bulk beter over water kan gaan. De Endeavour zal deel uitmaken van de groeiende vloot van aannemersbedrijf Walsh & Sons (‘Walsh’). Verwacht wordt dat voor dit project alleen al meer dan een miljoen ton materialen zal worden vervoerd, geduwd door de Endeavour.

Intussen is de boot overgedragen en zal binnen enkele weken oversteken naar Engeland. Gekozen werd voor Damen vanwege de expertise die daar aanwezig is en de effectieve snelheid waarmee Concordia Damen de boot kon produceren. Bovendien doet ook de Multi Cat 1908 die in 2019 door Damen werd geleverd, al dienst bij het project Tideway, eveneens voor Walsh.

Roerpropellers

De CS 2010 Endeavour is perfect gebouwd voor de taak die de boot wacht. Vervoer op een drukbevaren rivier als de Thames vraagt snelle, accurate bewegingsvrijheid. Dat kan dankzij de roerpropellers. De boot is ook voorzien van hefbare stuurhut, waardoor optimaal overzicht van de vaart is voorzien terwijl bij de (vele) bruggen over de Thames de stuurhut gemakkelijk kan zakken.

 

 

 

 

 

 

Salesmanager Frederik van der Linde van Damen: “We hebben bij dit project nauw samengewerkt met het team van Walsh en kijken ernaar uit spoedig de boot actief bezig te zien op de Thames.”

Walsh-directeur Joe Gifford: “Deze nieuwe boot geeft ons veel meer capaciteit en veelzijdigheid om alle taken bij een ingewikkeld project als Tideway op een duurzame wijze te kunnen verrichten.”

De Endeavour werd afgebouwd bij CCM3, de hefkolom en het stuurhuis werden geleverd door Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf die ook tekende voor de anker- en koppellieren. De roerpropellers zijn Veth Z-drive (type Vz-550 553kW@1800rpm). In de stuurhut werd een compleet Nautisch pakket van Alphatron Marine geïnstalleerd. De stuurhut werd van binnen evenals de woning betimmerd door Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw. In de machinekamer plaatste Liquid Control Trading een compleet pompenpakket, Oechies leverde de elektrische installatie, een nautisch pakket, de schotelinstallatie, de airco, de vloerverwarming en de schermen. Kieboom Werkendam verzorgde de inventaris, OMRU de scheepsramen en Dijvler Materiaal de achterankerlier, het anker en de ankerdraad.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.