- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouw‘China Combinatie’ maakt met Olga Caroline het elftal compleet

‘China Combinatie’ maakt met Olga Caroline het elftal compleet

- Advertentie -

Delen

De zogenoemde ‘China Combinatie’, een groep van veertien investeerders, heeft met de overdracht van de Olga Caroline in iets meer dan zes jaar een compleet elftal tankers gebouwd. Alle schepen, met een totale tonnage van ruim 30.000, zijn afgebouwd bij VEKA Werkendam.

Met de bouw van de Olga Caroline is het elftal compleet en stopt de China Combinatie met de bouw van tankers. Dit schip is gebaseerd op een model dat dankzij het innovatieve karakter de afgelopen jaren zeer succesvol is geweest voor VEKA. Deze drang naar innovatie gecombineerd met de verzamelde ideeën en informatie van de afgelopen decennia stopte het bedrijf in weer een nieuw, innovatief model tanker. Het is met een kleiner achterschip en een andere boeg een verfijnd ontwerp geworden dat resulteert in een forse brandstofbesparing. Met de bouw van vijftien dual fuel Shell-tankers voor Plouvier Transport in Antwerpen als eerste resultaat.

 

Rederij

Toen Werkendammer Bas van der Straaten zich eind 2009 namens Ship Investment Werkendam bij de Brabantse Kamer van Koophandel meldde met de opmerking dat hij een rederij kwam inschrijven, keek de KvK-medewerker alsof er iemand van de VOC voor de balie stond. Het was misschien wel een eeuw geleden dat een rederij was ingeschreven in het handelsregister. Het was echter wel degelijk een serieuze zaak, want veertien ondernemers die zichzelf de ‘Chinese Combinatie’ noemden, hadden in China casco’s gekocht voor de handel.

Door de crisis stortte de handel echter in en werden de ondernemers min of meer door de omstandigheden gedwongen zelf reder te worden. Na ruim zes jaar heeft de China Combinatie bewezen dat het starten van een rederij, vele eeuwen na de VOC-periode, ook in deze tijd kansrijk is. De tankers die sindsdien in de vaart zijn gekomen, zijn daar elf varende visitekaartjes van.

Het eerste schip van de serie was in 2010 de tanker Damiano, later volgden de Mariska en de Stolt Filia, eveneens in 2010, de Marjon, Stolt Florence en de Hanneke in 2011, de Reinie in 2012, de Eveline en de Alaska in 2013, de Milly in 2015 tot besluit dit jaar de Olga Caroline.

 

BAS Shipping

“Ondanks de hevige crisis hebben we al onze financiële verplichtingen na kunnen komen, de schepen in de vaart kunnen brengen én houden, en zijn de financiers – banken en investeerders – tevreden. We zijn een solide club gebleken”, concludeert Bas van der Straaten na de overdracht van de Olga Caroline aan eigenaar Olga Caroline Management, gevestigd in het Duitse Wesel.

Van der Straaten is met zijn assurantiekantoor niet alleen de verzekeringsadviseur van de schepen, maar hij ondersteunt Ad van Berchum ook bij de contacten met banken, financiers en bevrachters. Van Berchum had als aandachtsgebied met name de voorbereiding van de projecten en is voorzitter van de China Combinatie.

De taken van bestuurslid Leon van Oosterhout zijn zeer divers; hij stond garant voor onder meer de afbouwbegeleiding en staat 24/7 klaar voor de complete exploitatie van de schepen, terwijl Peter Versluis verantwoordelijk was voor een goede oplevering van de vloot. Het management wordt verzorgd door het in Grevenmacher (Luxemburg) gevestigde BAS Shipping Sàrl.

Van der Straaten vervolgt: “De naam ‘China Combinatie’ dekt niet helemaal de lading. De naam was ontstaan door de koop van tien Chinese casco’s. Daaronder ook casco’s van 125 x 11,45 meter en daar zaten de bevrachters niet echt op te wachten. Uiteindelijk kwamen voor ons ‘elftal’ zes casco’s uit China, twee uit Tsjechië, één uit Roemenië en twee uit Polen. De schepen hebben afmetingen van 85 x 9,60 (1), 86 x 11,45 meter (1), 86 x 9,60 meter (2) en 110 x 11,45 meter (7).”

 

Trots

Het casco van de Olga Caroline is gebouwd bij VEKA Shipyard Centromost in het Poolse Plock. De chemietanker is 110 x 11,45 meter en beschikt over tien tanks van 380 kuub elk. Het schip gaat varen voor Jaegers Shipping uit Rotterdam. Voor de hoofdmotor hebben de eigenaren met een mediumspeed ABC van 1.800 pk bij 1.000 toeren (type 6DZC-1000-166-A) bewust gekozen voor kwaliteit.

Over de afbouw van het elftal schepen zegt Van der Straaten tot besluit: “We zijn tevreden over VEKA Werkendam; zowel over de samenwerking, de relatief snelle afbouwperiodes als de geleverde kwaliteit. Als er discussies waren over meer- of minderwerk, waren we er altijd zeer snel uit. Met elkaar hebben we gezorgd voor een prima elftal tankers, waar we als China Combinatie heel trots op zijn.”

 

tekst: Jan Hoek
foto: Maurits Bot

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -