CCR: daling door corona was minder groot dan gevreesd

0
Schip de Rijn bij Düsseldorf
Een drogeladingschip passeert Düsseldorf. (foto Janvier)

De afname van de vervoersprestatie als gevolg van de coronacrisis is minder groot dan begin 2020 werd gevreesd toen de pandemie uitbrak. Dat stelt de CCR in haar jongste Market Insight, op basis van de cijfers over de eerste negen maanden van 2020. De vervoersprestaties (in tonkilometers) op de EU-binnenwateren daalden 8,1 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2019.

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart brengt het bulletin met de marktanalyse elk half jaar uit, in samenwerking met de Europese Commissie. In de twee grootste binnenvaartlanden, Duitsland en Nederland, was de daling respectievelijk 11,9 en 6,8 procent. Voor de Rijn ging het om een afname van 11 procent. In de Donaulanden viel de transportprestatie 9 procent lager uit.

Klappen voor staalindustrie

Droge lading over de Rijn moest het meest inleveren: 13 procent. Dat hing vooral samen met de klappen die de staalindustrie kreeg. Deze afnemers zijn goed voor een kwart van het totale vervoer over de Rijn en heeft zodoende grote invloed op dit ladingsegment. Vloeibare lading daalde met 7 procent. Containers gingen met 5 procent achteruit.

In Nederland was de daling bij droge bulk 6 procent en bij natte bulk 3 procent. Het containervervoer liet een stijging van 2 zien. “Ook in België lag het containervervoer op een hoger peil dan in de eerste drie kwartaal van 2019”, aldus de CCR.

Voor de passagiersvaart werden de eerste, negatieve prognoses bevestigd. De activiteiten in kwamen  in 2020 vrijwel volledig tot stilstand. In het segment van de riviercruises stelt de CCR een daling van 90 tot 95 procent in het aantal gasten vast.

Brandstofprijzen

De olieprijzen daalden als gevolg van de pandemie. Dat was merkbaar aan de brandstofprijzen voor de binnenvaart. Tussen het eerste en het tweede kwartaal van 2020 namen die met 32 procent af. “Toen de Europese economie aan het einde van het tweede en begin van het derde kwartaal weer wat aantrok, stegen zij weer (met 17%). Tussen het derde en vierde kwartaal liepen de brandstofprijzen weer met 3% terug.”

De CCR verwacht op basis van verschillende prognoses voor 2021 uit van een lichte prijsverhoging.  Gasolie kost dit jaar gemiddeld 5 tot 7 procent meer.

“Ook andere kosten in de binnenvaart zullen vermoedelijk in 2021 licht stijgen. De enige uitzondering vormen de kapitaalkosten, waar een lagere rentevoet en een lagere verzekeringswaarde van de schepen een daling zouden kunnen opleveren.”

Frankrijk

In het rapport is een hoofdstuk opgenomen over Frankrijk. “In dit land vormen zand, stenen en bouwmaterialen het grootste vervoerssegment in de binnenvaart. De vervoersprestatie toont een stijgende lijn. Ook dit segment bleef in maart en april 2020 niet verschoond van de gevolgen van de Covid-19-crisis, maar de vervoersprestatie herstelde al vrij snel in de loop van mei en juni en bereikte alweer snel hetzelfde niveau als voor het begin van de crisis.”

Landbouwproducten vormen het op een na grootste segment in Frankrijk. De transportvraag daarvan wordt in grote mate bepaald door de oogstresultaten. In 2019 vielen de oogsten goed uit, maar in 2020 was het oogstseizoen minder rooskleurig, hetgeen het vervoer van graan in 2021 negatief zal beïnvloeden, voorspelt de CCR.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.