De gloednieuwe tanker Edersee van kapitein-eigenaar Torsten Sanders is uitgerust met hightech nightvision. Het schip is daarmee – voor zover Sanders weet – het vierde Duitse binnenvaartschip waarop deze geavanceerde technologie is toegepast. De FLIK-warmtecamera, die is gemonteerd aan het stuurhuis en een bereik heeft van maar liefst 3 kilometer, voorziet de kapitein en stuurman zelfs bij de diepste duisternis van helder zicht.
(foto’s Jan Johan ten Have)
In het stuurhuis van zijn nieuwe schip demonstreert Sanders de nachtcamera die beelden registreert aan de hand van warmteverschillen. De beelden zijn verrassend scherp, te vergelijken met de beelden van een zwart-wit-televisie. ‘De techniek is oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, die het gebruiken voor defensieve doeleinden bij nacht. Inmiddels wordt het breder toegepast, onder meer in de zeevaart’, weet Sanders. Het zijn de beelden die we ook wel zien in Amerikaanse reality-politieseries op televisie.
Zus
De uit Haren (Ems) afkomstige kapitein-eigenaar zag de nightvision aan boord van de Charisma van zijn collega en stadgenoot Jan Bergmann. De demonstratie maakte indruk op Sanders. ‘Ik was gelijk behoorlijk onder de indruk en wist dat ik die bij nieuwbouw ook wilde. Natuurlijk is het een behoorlijke investering, alleen de camera kost 15.000 euro. Maar het maakt het werken in het donker aanzienlijk rustiger, aangenamer en veiliger. En dat maakt de investering in mijn ogen meer dan de moeite waard.’
En ’s nachts varen is wat mts Edersee gaat doen. Het is de bedoeling dat het schip de klok rond in de running is. Met het oog op optimaal bedrijfsresultaat moet het zo veel mogelijk draaiuren maken. Daarvoor maakt Sanders gebruik van een zeer betrouwbare en ervaren stuurman: zijn eigen zus Carina, met wie hij al vele jaren samenwerkt. Ook vader Hermann Sanders is volop aan boord te vinden.
Quellensee
Tot voor kort voeren de drie op de Quellensee, de tanker die vader Sanders in 1988 kocht. Tot die tijd voer vader Sanders als kapitein op de Hengsteysee van Rheinische Tank Reederei (RTR) in Düsseldorf en leerde Torsten het vak op de Plönersee van diezelfde reder. Toen de Plönersee in 1988 werd verkocht, besloot de familie Sanders de stap te wagen en kocht een eigen schip, de in 1958 gebouwde Quellensee, met steun van de Duitse Van Ommeren, later Interstream Barging. En Interstream is ook weer de bevrachter van de nieuwe Edersee.
Had het aan Sanders gelegen, dan was hij nog vele jaren op de Quellensee blijven varen: ‘Het is een ontzettend fijn schip, dat wij in 2000 nog hebben laten voorzien van een volledig nieuw dek. Toen was er nog geen sprake van dubbelwandigheidseisen, dat kwam drie jaar later pas ter sprake.’
Onder krappe marktomstandigheden ervoer de familie Sanders de enkelwandigheid van hun tanker als een tekortkoming; steeds meer opdrachtgevers laten hun minerale oliën en chemicaliën bij voorkeur vervoeren in dubbelwandige tankers. Van meet af aan was voor Sanders duidelijk dat dubbelwandig maken van de Quellensee bedrijfseconomisch gezien geen optie was: ‘Het is en blijft een schip uit 1958.’
Nieuwbouw
En dus werd er besloten tot nieuwbouw. Dat de familie Sanders daarvoor bij Groningen Shipyard terechtkwam, was nauwelijks verrassend. Want al bij de aankoop van de Quellensee, 26 jaar geleden, regelde de moeder van werfeigenaar Christian Hochbein de financiering. En sinds die tijd zijn de contacten altijd gebleven.
‘Drie jaar geleden hebben wij al eens met Hochbein gesproken. Maar toen waren wij er nog niet klaar voor. De markt is de afgelopen jaren dermate veranderd en de dubbelwandigheidseisen komen nu zo dichtbij, dat wij besloten dat de tijd voor ons rijp was’, zegt Sanders.
Basis van het ontwerp van de Edersee was de Megantic, die Groningen Shipyard vorig jaar bouwde voor Nico Siebert. Zo wordt dit 84,70 meter lange en 9,49 meter brede schip eveneens aangedreven door een 1.278 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor. Het laadvermogen is 1.545 ton – verdeeld over vijf ladingtanks – bij een diepgang van 3,05 meter.
Met een laadvermogen van 1.105 ton bij 2,50 meter is de capaciteit vergelijkbaar met die van de Quellensee, die 80 x 8,20 meter meet. De iets grotere omvang van het schip is geen beperking van het vaargebied, dat ruwweg bestaat uit de ARA-regio, het Ruhrgebied en de Duitse kanalen. ‘Wij verwachten met ons nieuwe schip wat vaker dan voorheen richting Lingen en Osnabrück te varen omdat de vloot die daar kan komen redelijk beperkt is en ons schip daarvoor wel de juiste afmetingen heeft’, licht Sanders toe.
Stuurrooster
Aan boord van de Edersee zijn twee kwalitatief gelijkwaardige woningen ingericht door Wessels uit Haren (Ems), een vaste partner van Groningen Shipyard. Alleen de omvang van beide woningen verschilt iets: de woning op het achterschip is iets groter dan die voorop, maar de voorzieningen zijn identiek en van hetzelfde niveau.
Met het oog op wooncomfort in de woning voorop zijn de 507 pk sterke John Deere boegschroefmotor en generator geplaatst in een speciale isolatiekast. Die reduceert het geluid in de directe nabijheid van 110 naar 75 decibel, waardoor het geluid in de woning minimaal is.
Verder is de Edersee uitgerust met een Omega Verhaar stuurrooster-installatie in plaats van de standaard boegschroef met middenklok en boegschroeftunnel. Dit maakt de Edersee optimaal manoeuvreerbaar.
Over de bouw van zijn nieuwe schip bij Groningen Shipyard is Sanders prima te spreken: ‘De bouw ging snel en verliep volgens afspraak. Wij werkten bijzonder prettig samen met de werf, afbouwbegeleider John Mulder en alle onderaannemers.’
(Jan Johan ten Have)