Buisman in Museum Schoonewelle: van koffiestroop tot scheepvaart

0
Buisman-verzamelaar Freek Kuipers.

In de expositie ‘Een blik op Buisman’, in Museum Schoonwelle in Zwartsluis, wordt een omvangrijk beeld gegeven van meer dan 150 jaar Buisman-historie in de wereld. Buisman is wereldspeler geworden dankzij de koffiestroop, maar de familie Buisman was op meer fronten actief. Onder meer in de scheepvaart.

“Zwartsluis en Buisman horen bij elkaar”, stelt Freek Kuipers, Buisman-verzamelaar. “Op termijn hoop ik dat mijn collectie ergens permanent ondergebracht kan worden. Het is gewoonweg een stuk cultuurhistorie.”

Scheepvaart

De verzamelwoede van Kuipers begon toen hij beroepsmatig werkzaamheden uitvoerde bij het gerenommeerde bedrijf in Zwartsluis en er geboeid raakte door de historie van de onderneming. De verzamelwoede resulteerde in een museum op de zolder van de schuur bij zijn woning in Zwartsluis.

Kuipers’ wens om zijn collectie eens op brede wijze te exposeren, leidde eerder dit jaar tot contacten met de werkgroep Exposities van Museum Schoonewelle, die zijn wens omarmde.

Coasters

In de expositie is veel fotomateriaal te zien. Ook van die andere bedrijfstak waarin de familie Buisman actief was: de scheepvaart. De familie had meerdere coasters in bezit.

Eén van de schepen van Buisman, de Geertje Buisman, krijgt speciale aandacht. Mede doordat er nog veel materiaal beschikbaar is uit de tijd van dit schip. Voorbeelden zijn het dagboek van de kapitein, een schaalmodel van het schip en de flessenhals die na de officiële doop op een fraaie houten voet werd geplaatst. Als klapstuk is een deel van de expositieruimte ingericht als de radiokamer uit de Geertje Buisman.

Promotie

Een keur aan artikelen wordt tentoongesteld. Zoals de verschillende verpakkingsvormen van de koffiestroop. En van de andere artikelen die later aan de productie werden toegevoegd. Natuurlijk kan het publiek kennismaken met de ‘oervorm’ van de koffiestroop. Uniek zijn een sigarendoosje met het Buisman-logo en een mini-monsterbusje uit 1912. Buisman was één van de eerste Nederlandse bedrijven die het belang van promotie en media onderkende.

De openingstijden van Museum Schoonewelle zijn te vinden op de website. De expositie is tot zaterdag 14 maart te zien. De entreeprijs bedraagt € 3,75. Toegang is gratis voor houders van Museumjaarkaart en CJP.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.