- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBrussels slib kansrijk voor vervoer over water

Brussels slib kansrijk voor vervoer over water

- Advertentie -

Delen

Slib afkomstig van het Aquiris-zuiveringsstation Noord kan heel goed over water worden afgevoerd. Dat constateren de Haven van Brussel en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit op basis van de resultaten van de proef die in het kader van het INTERREG-project Watertruck is uitgevoerd. “De resultaten van deze operatie zijn zeer positief en tonen aan dat dit type transport over de waterweg, op een duurzame wijze, kan worden ingezet.”

De pilot behelsde een investering van 40.000 euro, waarvan de helft gefinancierd werd door Europese fondsen uit het programma INTERREG IVb. Voor deze test moest het slib afkomstig van het zuiveringsstation naar de containerterminal van de haven van Brussel gebracht worden, waar het werd overgeladen in duwbakken. Deze duwbakken gingen van daaruit naar Luik. Daar wordt het slib in het productieproces van cement gebruikt.

Kanaaloever aanpassen
Om van dit transport over de waterweg een duurzaam transport te maken zijn investeringen nodig om het laden van het slib vlak bij het zuiveringsstation, dat langs het kanaal en niet ver van de Budabrug is gevestigd, toe te staan. De kanaaloever zal op deze plek aangepast moeten worden, compleet met voorzieningen die het laden van de duwbakken toelaat. De verschillende partners die bij de proef betrokken zijn, steken de koppen bijeen om afspraken t emaken over deze investering.

Watertruck
Watertruck is bedoeld oml vrachtvervoer over kleine binnenwateren verder te ontwikkelen en te optimaliseren door de introductie van een nieuw vaarconcept bestaande uit een duwboot en aangepaste duwbakken. Zo wordt een efficiënt en flexibel model van vervoer op de weg toegepast op de binnenvaart. Watertruck is een project met Europese steun (Interreg IVB NWE) waarvan VIM leadpartner is. 
 

20.000 ton slib
Op dit ogenblik gaat er jaarlijks circa 20.000 ton slib over de weg van zuiveringsstation Noord. Wanneer dit transport stelselmatig over het water zou kunnen gebeuren, kunnen er zo’n 2.000 vrachtwagenritten vermeden worden. Dat is 300 ton CO2 en levert een besparing op van 70.000 euro aan externe onkosten.

Modal shift
Philippe Matthis, adjunct-directeur-generaal van de Haven van Brussel verklaarde ter gelegenheid van de presentatie van de resultaten van het pilootproject: “Het succes van deze test, die de deelname van de Haven van Brussel in het project Watertruck uitmaakt, toont aan – voor zover dat nodig is – dat de modal shift van wegverkeer naar de waterweg niet alleen beter is voor het leefmilieu maar ook economisch leefbaar.”
“De doelstelling van de Haven van Brussel en van alle partners, is een duurzame ontplooiing van slibtransport over de waterweg mogelijk te maken. Wij zullen dus in samenspraak met Aquiris en met vervoerder Sede, evalueren welke infrastructuur nodig is om deze overslag te kunnen doen.”

Ademruimte op wegen
Brussels Havenminister Brigitte Grouwels zei: “Het Brussels Gewest moet voortdurend de uitdagingen opzoeken en aangaan om voor bewoners en bezoekers een duurzaam, innoverend en positief gewest te creëren. Door gedurfde proefprojecten en intergewestelijke samenwerkingsverbanden zoals deze tonen we dat we de verschillende mogelijkheden onderzoeken en benutten. Ook wat betreft onze afvalverwerking moeten we vragen blijven stellen. Met dit project kan het kanaal beter benut worden. Bovendien zorgt dat voor de nodige ademruimte op onze wegen.”

Nieuwe testvaarten
“Hoe meer de bekendheid van Watertruck toeneemt, hoe meer het de belangstelling van de industrie zal wekken”, aldus Koen Valgaeren van het VIM. “Momenteel zijn wij nieuwe testvaarten aan het voorbereiden, waaronder ook een transnationale.”
CEO Nicolas de Hepcée van SEDE Benelux: De bakken op het water kunnen als tijdelijke opslagruimte dienst doen, wat onze capaciteit verhoogt en de doorstroming verbetert. Daarnaast vermindert het aantal transportbewegingen aanzienlijk. Om het systeem rendabel te maken moeten we de kade-infrastructuur aanpassen zodat er rechtstreeks vanuit het afvalverwerkingsbedrijf in de duwbakken gestort kan worden. Dit vergt een investering maar er zit zeker economisch potentieel in.”

Uitbreiden
Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit, keek al verder: “Eén Watertruck-transport met twee duwbakken van 250 ton vervangt dertig vrachtwagens. Als we dit systeem kunnen implementeren bij meerdere afvalverwerkingsbedrijven, kunnen we vanuit Brussel gekoppelde konvooien met glas, zout, grondverzet, huisvuil enzovoort transporteren. Dit zal een gunstige impact hebben op de transportprijs. Bovendien zal dit de ontsluiting van onze hoofdstad verbeteren en zal het meer zuurstof geven voor de rand rond Brussel. “

www.vim.be.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -